Zoetermeers Dagblad | Nederland neemt massaal multiplay abonnementen af

Nederland neemt massaal multiplay abonnementen af

mainImage

In een tijd waar mensen vaak het aanbod op tv en internet vergelijken, kiezen steeds meer mensen voor beiden. Ruim 88 procent van de Nederlandse huishoudens neemt meerdere abonnementen af bij dezelfde provider, dit zijn de zogeheten multi-play abonnementen. In concrete nummers is dat zo’n 7 miljoen huishoudens in Nederland die een abonnement afnemen waar breedband, tv, mobiel en’/of vaste telefonie gecombineerd wordt.


Telefonie, internet en tv combineren
Als we het hebben over een multiplay-abonnement moet je denken aan een abonnement waar verschillende abonnementen voor internet, televisie, mobiel en/of telefonie gecombineerd worden. De populairste vorm van een multiplay abonnement is op dit moment nog de klassieke triple play bundel. Een triple play bundel omvat breedband, vaste telefonie en tv. Maar deze wordt naar alle waarschijnlijkheid binnenkort ingehaald door de quad play abonnementen. Bij dit abonnement wordt niet alleen telefonie, internet en tv gecombineerd, maar ook mobiel. Het snelst groeiende multiplay abonnement echter is de combinatie van breedband, tv en mobiel; niet verrassend in een tijd waar steeds meer mensen hun vaste lijn vervangen met een mobiel abonnement.

Groeiende omzet voor de multiplay markt
Zoals te verwachten valt, is in deze groeiende markt ook de omzet gestegen. De totale omzet van de multiplay markt is 1,23 miljard euro, en op jaarbasis was er een totale omzetgroei van 4,4 procent. Het grootste deel daarvan werd in begin 2019 nog net behaald met de triple play diensten, maar deze zijn ondertussen ingehaald door de quad play abonnementen, dankzij de nog altijd groeiende mobiele markt.

Aanbieders telefonie, tv en internet vergelijken
De grote spelers in deze markt zijn VodafoneZiggo en KPN. Deze twee hebben in de multiplay market de grootste nummers op het gebied van kwartaalomzet en ook abonnementenaantal. Samen leveren VodafoneZiggo en KPN aan 85 procent van de nederlandse huishoudens en ontvangen ze 88,2 procent van de omzet. KPN verkoopt de meeste quad play diensten en VodafoneZiggo levert de meeste combinaties van de drie diensten, inclusief triple play. Na deze twee zijn T-Mobile en Tele2, die sinds dit jaar verder gaan als een bedrijf, de grootste aanbieder op de multiplay markt.