Er zijn data die in je geheugen gegrift staan. Data waarbij de vraag hoort: 'Waar was je op dat moment?' Het zijn momenten die emotioneel iets met je doen. Die je raken.
Voor de mensen van mijn generatie geldt dat voor de moord op John F. Kennedy op 22 november 1963. En voor de wat jongere generatie geldt dat zeker ook voor de aanval op de Twin Towers op 11 september 2001. Over 25 jaar zullen onze kinderen aan elkaar vragen: 'Weet je nog waar je was op 6 januari 2021?' De dag waarop aanhangers van de president van de Verenigde Staten het Capitool binnenstormden.
En had de vooroorlogse generatie over dezelfde communicatiemiddelen beschikt als wij, dan hadden zij waarschijnlijk nog exact geweten waar ze waren op 27 februari 1933. De dag dat het Duitse parlementsgebouw, de Rijksdag, in vlammen opging. Die aanval op de toenmalige Weimarrepubliek betekende niet alleen het voorlopig einde van de Duitse Democratie, maar luidde ook de zwartste periode van onze geschiedenis in.
Hoewel de vergelijking op vele punten mank gaat, zie ik wel degelijk parallellen tussen het Duitsland van 1933 en de Verenigde Staten van 2021.
Op de veelgestelde vraag van leerlingen waarom je geschiedenis krijgt, antwoordde ik steevast dat we dienen te leren van het verleden. Onlangs zag ik een Nederlandse parlementariër in een talkshow beweren dat president Trump één van de beste presidenten was die Amerika ooit gehad heeft.
Waar was je, Thierry, op het moment dat er geschiedenis gegeven werd bij jou op school?
Over Eric Brunings
Eric Brunings was van 1998-2017 afdelingsleider onderbouw bij het Alfrink College in Zoetermeer. Hij begon in 1981 op die middelbare school als leraar geschiedenis. Brunings schrijft voor www.zoetermeersdagblad.nl columns over onderwijs, zijn passies sport en geschiedenis en andere zaken. Zijn broer Peter keepte in de jaren '80 voor Feyenoord.
Column Eric Brunings: Waar was je?
13 January 2021, 14:00 uur
Columns