Er ligt een hoofdlijnenakkoord. Best een lang stuk tekst om door te nemen. Dus wat doet een innovatieve luiaard dan? ChatGPT om een analyse vragen. Hoe zit het met onderwijs? En als we dan toch bezig zijn, schrijf dan ook meteen even een column in mijn stijl over je bevindingen. Zonder taalfouten, want mijn vaste meelezer is op vakantie. De uitkomst zal je niet verrassen, kunstmatige intelligentie (AI) is de oplossing:
“Onderwijs verdient meer dan een bijrol in het hoofdlijnenakkoord. Het akkoord wijst terecht op het tekortschietende basisniveau van veel leerlingen, maar blijft steken in vage beloften. Terwijl onze kinderen worstelen met lezen en rekenen, en leraren gebukt gaan onder een overweldigende werkdruk, is het tijd voor daadkrachtige maatregelen.
AI biedt een revolutionaire oplossing. Met gepersonaliseerd leren kunnen leerlingen op hun eigen tempo en niveau vooruitgang boeken. Adaptieve leermethoden en analyses ondersteunen leraren bij effectieve en gerichte instructie.
Maar laten we niet vergeten dat technologie slechts een hulpmiddel is. Het kan de waardevolle rol van leraren niet vervangen, maar enkel ondersteunen. Investeringen in AI moeten gepaard gaan met investeringen in mensen en infrastructuur.
Het is cruciaal dat de regering inziet dat onderwijs de basis vormt voor een welvarende samenleving. Alleen met serieuze investeringen kunnen we voorkomen dat leerlingen achterblijven en de uitdagingen van morgen met vertrouwen tegemoet treden. En laten we eerlijk zijn, wie zou er niet willen leren van een AI-docent die wiskunde uitlegt met een vleugje sarcasme en geschiedenislessen brengt met een humoristische knipoog?”
Meer investeren in AI dus, als je het ChatGTP vraagt. Daar kan ik me in vinden. En als we dan toch bezig zijn, doe dan ook maar meteen een AI-premier. Of geeft dat ook gedoe met patenten?