Ombouw emplacement Den Haag Centraal volgend jaar van start

13 June 2022, 09:51 uur
Den Haag & Regio
mainImage
ANP

BAM Infra Nederland gaat in opdracht van ProRail het spooremplacement van Den Haag Centraal ombouwen. Na de herinrichting kunnen straks meer treinen rijden tussen Leiden, Den Haag en Rotterdam.

Om de steden in de Randstad ook in de toekomst duurzaam bereikbaar te houden is het volgens ProRail noodzakelijk meer treinverkeer mogelijk te maken. "Dat doen we door het spoor beter te benutten, en daarvoor is het nodig dat we het emplacement van Den Haag Centraal ombouwen."

Het project omvat onder meer het opnieuw inrichten van de sporen tussen het station en het Schenkviaduct, over een lengte van 900 meter. Een groot aantal wissels wordt weggehaald en de sporen 11 en 12 worden weer in dienst genomen. Door het aanpassen van perrons en perronsporen komt de vloer van de nieuwe treinen op gelijke hoogte met het perron. Dat maakt instappen makkelijker en zelfstandig reizen voor iedereen mogelijk. Ook een aanpassing van de infrastructuur op station Laan van NOI is onderdeel van het project.

Werken in de binnenstad

Het station blijft tijdens de bouw gewoon open, om zo de overlast zoveel mogelijk te beperken. Toch zullen reizigers het nodige merken van de verbouwing. Naast twee grote buitendienststellingen zijn er werkzaamheden op en voor de perrons en moeten reizigers langs bouwstromen naar het station. De bouwmaterialen moeten dwars door de binnenstad en via het spoor veilig worden aangevoerd. In 2023 zal de ombouw van het emplacement starten. De oplevering van het emplacement is gepland in 2025.