Hoe remblokken en remschijven in een auto te kiezen en vervangen

15 March 2022, 10:56 uur
Landelijk
mainImage
Pixabay

Het belang van het remsysteem van de auto kan moeilijk worden onderschat - het is tenslotte bepalend voor het comfort en de betrouwbaarheid tijdens het rijden. De belangrijkste onderdelen van het remsysteem zijn remcilinders, remschijven en remblokken.

Tijdens continu gebruik wordt het remsysteem behoorlijk zwaar belast, wat soms leidt tot het breken van de remschijven. In sommige gevallen is het mogelijk de remschijf weer in bruikbare staat te brengen.

Wetenschappelijk gezien zorgen remschijven in combinatie met remblokken voor vertraging door kinetische energie om te zetten in thermische energie, waardoor de snelheid van de schijf en dus van het wiel wordt vertraagd. Daardoor kan de auto veilig tot stilstand komen en kan de bestuurder de afstand tot voorwerpen op zijn weg doeltreffend berekenen.

De eerste remschijven hadden een metalen plaat die geen andere koeling of warmteafvoer had dan geforceerd blazen. Na verloop van tijd kwamen de ingenieurs tot de conclusie dat de implementatie van warmteafvoer de temperatuur tijdens het remmen verlaagt en tegelijkertijd de efficiëntie verhoogt. Warmteverwijdering werd gerealiseerd door middel van speciale ventilatiekanalen, alsmede door gaten die loodrecht op het werkoppervlak waren aangebracht.

Het is een feit dat elk remblok bestaat uit een metalen basis met daarop een frictievoering gelijmd. Na verloop van tijd verslijt het remblok en moet het worden vervangen. Als het niet wordt vervangen, ontstaat er tijdens het remmen wrijving tussen de metalen schijf of trommel en de metalen achterkant van het remblok. Dit uit zich vaak in een hevig piepen, knarsen en kraken aan de wielzijde. Wrijving tussen de metalen is zeer gevaarlijk en kan tot ernstige gevolgen leiden. De remblokken zijn een kwetsbaar onderdeel van het remsysteem, ze slijten vaak. De gemiddelde levensduur van deze elementen is ongeveer 40000 km.

Ten eerste - de wrijvingskracht tussen de metalen is veel lager dan die tussen de wrijving en het metaal, d.w.z. dat de doeltreffendheid van het remsysteem wordt aangetast. Ten tweede kan diezelfde wrijving leiden tot vervorming van de schijf, verhoogde slijtage, met als gevolg dat op het meest verantwoordelijke moment de remmen het kunnen begeven.

Het belangrijkste teken van slijtage van het remsysteem wordt aangegeven door het pulseren van het rempedaal en het trillen van de auto en de carrosserie.

●     Wanneer u een noodstop maakt, is er sprake van kraken, piepen en andere onnodige geluiden.

●      Wanneer u snelheid vermindert, voelt het rempedaal zachter aan, daalt het, of blokkeert het. Dit teken wijst erop dat de remblokken erg versleten zijn.

●      Een lange remweg duidt ook op een systeemstoring.

●      Schokken en piepen van de remmen duidt op overmatige slijtage van de remblokken, ovaliteit van de remtrommel of slijtage van de remschijven.

●      Moderne machines zijn uitgerust met sensoren voor remblokslijtage. Een brandende indicator geeft de slijtage van de remblokken aan, die moeten worden vervangen.

●      Een verandering in het remkoppel en een schokkerig stuurwiel wijzen op vervorming van de remblokken.

●      Bij het indrukken van het rempedaal, bij hoge snelheid, slipt de auto zijwaarts, en spint mogelijk op een droge weg.

●      Als het rempedaal niet achteruit wordt ingetrapt, wijst dit erop dat de remblokken aan de schijf zijn vastgebrand, en er dus geen remmen zijn.

●      Als bij het remmen een of meer wielen geblokkeerd worden, wijst dit teken op de aanwezigheid van schaafplekken op de remschijf, en moet deze worden geslepen, of vervangen.

De belangrijkste manieren om problemen met het remsysteem op te lossen zijn:

●     Vervanging van versleten en beschadigde onderdelen: remblokken, remschijven, remslangen, slangen, koppakkingen, ontstoffers, sensoren, blokken, bedrading, parkeerremkabel, remkrachtregelaar

●     Afstelwerkzaamheden.

●     Remvloeistof verversen.

●     Het bijvullen van de remvloeistof tot een normaal niveau.

●     Pompen van het remsysteem waarbij luchtbellen uit het hydraulische circuit worden verwijderd.

●     Vervanging van volledige remklauw, of hermontage met reiniging en vervanging van reparatieset.

●     Vervanging van de hoofdremcilinder.

●     Vervanging van remcilinderassemblage, of hermontage met reiniging en vervanging van reparatieset.

●     Reiniging en smering van remklauwgeleiders met speciale compounds speciaal voor geleiders.

●     Vervanging of reiniging en smering van de rubbers van de remklauwgeleiders en -zuigers met speciale compounds.

●     Verdraaien van het werkoppervlak van de remtrommel om deze van ovaal terug te brengen naar de normale ronde vorm.

●     Vastdraaien van losse bevestigingsmiddelen.

Wat u moet weten om de remschijven te vervangen

●     Wanneer u begint met het vervangen van de remschijven, moet u rekening houden met het volgende:

●     Remschijven worden alleen paarsgewijs vervangen, meestal op één van de assen van de auto. Zelfs indien snelle slijtage van één van de schijven heeft plaatsgevonden (bijvoorbeeld ten gevolge van het vastlopen van een remklauw) is het toch noodzakelijk beide te vervangen, anders is het voor de uniformiteit van het remmen noodzakelijk te vergeten

●     de remschijven worden altijd samen met de remblokken vervangen, dus zelfs niet volledig versleten remschijven kunnen in geval van twijfel beter een beetje op voorhand worden vervangen.

●     De noodzaak om nieuwe remmen te installeren wordt aangegeven door de selectie op de schijf, die kan worden gemeten met een remklauw.

●     Er kunnen ook andere aanwijzingen voor vervanging zijn - ongelijkmatige slijtage, uitloop van schijven. Dit laatste kan een pulserend rempedaal zijn wanneer het wordt ingetrapt of lichaamstrillingen tijdens het rijden, ook al zijn de wielen uitgebalanceerd en zijn de naaflagers en aandrijvingen normaal.

Het belangrijkste verschil met de achterwielen is dat de parkeerremkabel in de buurt van de remblokken komt. Begin daarom met het verwijderen ervan. Vervolgens moet bij werkzaamheden met remschijven voor auto's dezelfde demontage van de eenheid worden uitgevoerd, als bij de voorwielen. Het vervangen van de achterste remschijven is ook niet anders: de bevestigingsmiddelen verwijderen en het onderdeel uit de naaf nemen, gevolgd door de hermontage na het installeren van het nieuwe product.

Bron van informatie:

Informatie over remschijf van besteonderdelen.nl

Informatie over remschijf van autoweetjes.com