Joop van den Ende roept opnieuw in paginagrote krantenadvertenties op tot bescherming van de Nederlandse media. De producent pleit daarin voor het behoud van het omroepbestel en stelt dat commerciële zenders "eveneens meer slagkracht verdienen".
Van den Ende plaatste in februari advertenties waarin hij de politiek opriep om Nederlandse media "te beschermen tegen de manipulatie van Amerikaanse techgiganten". In zijn nieuwe advertentie noemt hij de Verenigde Staten "een afschrikwekkend voorbeeld van hoe het niet moet".
"In de VS zien we hoe een president mediabedrijven onder druk zet door te dreigen om vergunningen en fusiedeals te blokkeren. Het gevolg: censuur", aldus de 83-jarige producent, die daarbij een vergelijking trekt met het verkiezingsprogramma van de PVV.
Van den Ende noemt Nederland gezegend met een meerstemmig omroepbestel, waarin hij ruimte ziet voor reclame-inkomsten, zij het tot een maximum. Net als in zijn vorige advertentie hekelt hij "politiek getreuzel" dat de fusie tussen DPG en RTL zou hebben vertraagd en roept hij Den Haag op "taal, kunst, cultuur en vrije meningsuiting" te beschermen. "Stop met populistische kletspraat en werk aan een toekomstvisie waarmee Nederland weerstand kan bieden aan de overmacht van mediabedrijven uit Amerika én China."
Door: ANP