Poppodia en theaters zijn hard getroffen door de coronacrisis, maar doen er alles aan om te overleven. De eerste, onvermijdelijke ontslaggolf heeft al plaatsgevonden. Een rondje langs de communicatiekanalen van de podia laat zien dat er diverse creatieve initiatieven zijn. Zo ook bij De Boerderij in Zoetermeer.
Creatief mee omgaan
Webshops, barbecuepakketten, borrelpakketten, bedrukte mondkapjes natuurlijk, speciale optredens online, gestreamde popquizzen, gelukkig staat de poppodiumsector bol van de creativiteit. Andere bedrijfstakken kunnen, zij het via thuiswerken en andere kleine ingrepen, de werkzaamheden door laten gaan. Het verkopen van pakweg een zorgverzekering, kranten- of tijdschriftenabonnement of kleding gaat 'gewoon' door. Voor het organiseren van concerten is dat een ander verhaal.
Helemaal op slot
Want wanneer de boel helemaal op slot gaat, heb je ook niet veel meer aan coronaproof en/of aangepaste voorstellingen. De core business is weggevallen. Vergelijk met het Lionel Messi die verboden wordt om een bal aan te raken, of René van der Gijp die zijn schaterlach niet meer door een studio mag laten schallen. Wat zouden zij doen, als ze hun grote passie ontnomen werd?
Artiesten boeken en verplaatsen in coronatijd
Artiesten boeken is normaal gesproken al een opgave omdat je afhankelijk bent van veel factoren: releasedata van EP's en albums, de waan van de dag (is de artiest op de speeldatum nog relevant?) en tourschema's, in coronatijd is het al helemaal een crime omdat er vaak concerten verplaatst moeten worden. De Zoetermeerse Boerderij is daar ook druk mee, maar probeert zich daarnaast te onderscheiden om in ieder geval een beetje in de aandacht te blijven.
Digitaal biertje
Zo is er op de facebookpagina van het poppodium een interviewrubriek met artiesten, onder de titel 'Digitaal Biertje Met...'. Korte gesprekjes met mensen als Jan Akkerman en Gino Vanelli over muziek maken in coronatijd, luchtig en leuk om te lezen tussen alle berichten over verplaatste of afgelaste concerten door. Het poppodium lijkt sowieso besloten te hebben om een luchtige toon aan te houden in haar berichtgeving, met de gedachte dat wie bij de pakken neer gaat zitten en dat uitstraalt, helemaal niets meer bereikt. Dit geldt ook voor ander materiaal dat op zowel website als facebookpagina te vinden is: "Het Verhaal Achter De Platenhoes". Veel poppodia komen met dit soort content, het kweekt goodwill en houdt de aandacht vast.
Afwachten en overleven
Tot alle concerten weer zonder restricties mogen plaatsvinden, is het overleven geblazen voor de sector. Ook de Boerderij, dat al sinds jaar en dag een pleisterplaats is voor vooral de oudere jongere muziekliefhebber en met de regelmaat van de klok grote, legendarische namen op haar posters mag zetten, moet afwachten.
Poppodium De Boerderij in coronatijd
2 December 2020, 14:31 uur
Landelijk