Acties Extinction Rebellion aangekondigd in Zoetermeer

22 July 2024, 09:21 uur
Lokaal
mainImage

Op zondag 21 juli hingen activisten van Extinction Rebellion kleren op in Jack & Jones, Mango, Pull&Bear, Urban Outfitters en Zara in Den Haag, bedoeld om gratis mee te nemen door klanten. Ze houden de winkelketens verantwoordelijk voor het schaden van het klimaat en mensenrechten, en willen het publiek daarover informeren, en gelijk een eerlijk en duurzaam alternatief bieden.

Extinction Rebellion (XR) heeft goede redenen om deze winkels met een bezoekje te verrassen. Zara, dochterbedrijf van modegigant Inditex, produceert jaarlijks een half miljard kledingstukken, en stoot daarmee 17 miljoen ton CO₂ uit. Ook Pull&Bear komt uit de koker van Inditex. Bestseller, moederbedrijf van o.a. Jack & Jones, zegt grote stappen te nemen naar duurzaamheid en minder vervuiling, maar cijfers over uitstoot en productie zijn nergens te vinden. Ook Mango en Urban Outfitters beloven gouden bergen op hun websites, maar verkopen en produceren elk jaar alleen maar meer.

De mode-industrie is verantwoordelijk voor tot wel 8% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Dat is vergelijkbaar met de uitstoot van de hele Europese Unie. De uitstoot van broeikasgassen draagt in grote mate bij aan de opwarming van de aarde.
Daarbovenop is de retailsector één van de slechtst betalende werkgevers van Nederland, waardoor XR Den Haag deze winkels niet in deze tijd, en niet in onze stad vindt passen. De actie is een voorproefje van hoe XR het graag zou zien: duurzame tweedehandskleding die voor iedereen te betalen is.

Nadat in het laatste weekend van mei in 27 steden in Nederland de actie uitgevoerd werd, is het hek van de dam, en slaan de rebellen toe waar en wanneer ze maar willen. Deze zondag was het raak in Den Haag en Haarlem, meerdere acties in andere steden zijn al aangekondigd. De groep uit Den Haag neemt ook omliggende gemeenten Leidschendam-Voorburg, Westland en Zoetermeer mee in de plannen.
De kleding die in de winkels opgehangen wordt krijgt felgekleurde labels, waarop “Neem mee!” en “Gratis!” staat, naast informatie op over hoe de fastfashionindustrie bijdraagt aan de opwarming van de aarde, terwijl werknemers, zowel in de productielijn als in de winkel, als vuil behandeld worden.