mainImage

Zoetermeerse Bea is 'helemaal klaar met Vestia'

12 maart 2021, 16:01 uur
Lokaal

De 72-jarige Bea De Wolff-Toetenel, bewoonster van de Leopoldhove in de wijk Buytenwegh, heeft het helemaal gehad met woningcorporatie Vestia. Volgens de Zoetermeerse hebben de bewoners er te maken met onlogische hoge energierekeningen en diverse gebreken in de woningen en op klachten wordt niet gereageerd. 'Het is een schande.'

De Wolff-Toetenel woont sinds het overlijden van haar partner nu zo'n twee jaar alleen. Ze heeft zo nu en dan de hulp nodig van Vestia en de aangesloten klusbedrijven voor reparaties, maar van dat alles komt nauwelijks wat terecht, zo zegt ze in gesprek met www.zoetermeersdagblad.nl.

"Ik kreeg twee jaar geleden nieuwe deuren, maar het tocht overal doorheen. 'Een beetje tocht moet kunnen', hoor ik dan. Ik heb het continu koud." 

'Dat oude wijf'
Toen een bedrijf namens Vestia tochtstrips kwam plaatsen, ving De Wolff-Toetenel woorden op van één van de medewerkers. "Wat ik een keer hoorde toen een klusjesman bij mij thuis aan de lijn zat met iemand was: 'is dat oude wijf nou weer aan het klagen?' Dat hoef ik niet te pikken. En of ik mijn mond wilde houden, kreeg ik ook nog te horen toen een medewerker bij mij thuis aan de telefoon zat. Het is mijn eigen huis!"

Bruin water uit de kraan
Ook maakte De Wolff-Toetenel mee dat er bruin water uit de kraan in de badkamer kwam. En recent kreeg ze een eindafrekening van het waterverbruik over 2020. "Ik zou 66.000 liter water verbruikt hebben, daar klopt niets van." Ook andere bewoners kregen vage rekeningen voor energiegerelateerde zaken en servicekosten.         

"Vestia luistert maar niet en ze zetten je zo twintig minuten in de wacht als je belt. Veel mensen hier durven hun mond niet open te doen, maar ik heb daar geen probleem mee. Ik ben helemaal klaar met Vestia. Het is een schande."

Reactie Vestia
"We hebben vorig jaar inderdaad achttien klachten ontvangen – via het zwartboek van de SP – over de afrekening van de stookkosten. We vinden het vervelend dat de huurders van de Leopoldhove ontevreden zijn over de service die we leveren", reageert Vestia tegen www.zoetermeersdagblad.nl.

"De afrekening stookkosten kan ingewikkeld zijn. De klachten van de huurders in de Leopoldhove gingen over het onduidelijke overzicht en onverwacht hoge stookkosten. We hebben met alle achttien persoonlijk contact gehad om uitleg te geven over de opbouw van de stookkosten. Die wordt voor een deel bepaald door de energiebelasting – die iedereen in Nederland moet betalen. De energiebelasting is gestegen, waardoor de stookkosten hoger uitkwamen dan andere jaren. De achttien klachten hebben we afgesloten met een samenvattende brief."

Afgelopen maandag ontving Vestia een nieuwe petitie van de SP, met daarin zestien klachten over de afrekening service- en stookkosten. "We weten nog niet of dit dezelfde huurders betreft of dat het nieuwe klachten zijn. Dat zoeken we nu uit. Deze week overleggen we over de inhoud van de klachten en kijken we welke een oplossing we kunnen bieden. Daarna nemen we contact op met de huurders", aldus Vestia.

Wat de klachten over ongemakken in huis stelt Vestia dat er bij hun 'geen structurele onderhoudsklachten door het hele woongebouw heen' bekend zijn. "Als er individuele onderhoudsklachten zijn, dan pakken we dat op met de huurder."

SP Zoetermeer
Samen met betreffende bewoners zijn er door de lokale SP-fractie in Zoetermeer zes vragen opgesteld om duidelijkheid te krijgen. Op maandag 8 maart is de brief overhandigd aan een medewerker van Vestia in het kantoor op de Bijdorplaan. Er staat een ultimatum in de brief; mocht er binnen drie weken geen reactie komen, dan gaat SP-fractievoorzitter Ivàn Beij vragen stellen in de gemeenteraad.