Column Eric Brunings: Geschiedenisonderwijs

27 January 2023, 15:48 uur
Lokaal
mainImage

Hoera, langzaam maar zeker ontstaat er het besef dat het onderwaarderen van het vak geschiedenis één van de vele fouten van het onderwijsbeleid van de laatste jaren is.

Door het samenvoegen van geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijleer tot het vak maatschappijkunde op met name het vmbo, is de kennis van de geschiedenis en het historisch besef van een groot aantal jongeren tot een betreurenswaardig dieptepunt gedaald. Het recentelijk gepubliceerde onderzoek in opdracht van de internationale organisatie Claims Conference onder Nederlanders die na 1980 geboren, zijn bleek dat 6 procent gelooft dat de Holocaust een mythe is en dat 17 procent van mening is dat het aantal van zes miljoen vermoorde Joden sterk overdreven is.

Tanende kennis
De laatste jaren werd voortdurend gestoeid met het belang van rekenonderwijs. Eerst wel en dan weer geen en dan weer wél een verplichte rekentoets. Waar terecht zorgen waren over het taalonderwijs en de groeiende achterstanden in het begrijpend lezen van veel leerlingen die de overstap naar het voortgezet onderwijs maakten, daar werd geen enkele aandacht besteed aan de tanende kennis van ons verleden. Met nu als schrikbarend resultaat de uitkomsten van bovengenoemd onderzoek, hoe twijfelachtig dat onderzoek wellicht ook is.

Koude Oorlog
Het door jongeren gebruikte argument dat het verstandiger is om het te hebben over wat er vandaag in Oekraïne gebeurt dan te praten over wat er in het verleden is gebeurd, toont overduidelijk het grote belang van het geschiedenisonderwijs aan. Een goed besef van de zorgelijke politieke ontwikkelingen in Rusland en de Oekraïne is alleen mogelijk als je kennis hebt van met name de Koude Oorlog, het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en iets weet van de geschiedenis van beide landen. Meningen en oordelen zijn anders slechts gebaseerd op onderbuikgevoelens en 'hear say' en daardoor in veel gevallen ongenuanceerd.

Ik kan alleen maar hopen dat de vele leerlingen die mijn geschiedenislessen hebben gevolgd wel de noodzakelijke kennis bij zich dragen en daardoor de juiste nuances kunnen aanbrengen. Eigenlijk ben ik er van overtuigd dat zij wel degelijk beseffen dat de Holocaust nooit of te nimmer gebagatelliseerd, laat staan vergeten mag worden.

 

Over Eric Brunings
Eric Brunings was van 1998-2017 afdelingsleider onderbouw bij het Alfrink College in Zoetermeer. Hij begon in 1981 op die middelbare school als leraar geschiedenis. Brunings schrijft voor www.zoetermeersdagblad.nl columns over onderwijs, zijn passies sport en geschiedenis en andere zaken. Zijn broer Peter keepte in de jaren '80 voor Feyenoord.