De NS neemt dit weekend na 46 jaar afscheid van het Stadgewestelijk Materieel (SGM), oftewel de eerste en oudste Sprinter. Gisteren reed de trein, waarvan ook vele jaren gebruik werd gemaakt in Zoetermeer, zijn laatste rit tussen Zwolle en Utrecht.
Nadat de eerste SGM in maart 1975 uit de fabriek kwam, werd de Sprinter vanaf 1977 als eerste ingezet op de Zoetermeer Stadslijn. 'Die metroachtige verbinding naar en door Zoetermeer vroeg om treinen die snel konden optrekken en afremmen en maar kort op de stations hoefden te stoppen', aldus de NS.
Met de komst van de RandstadRail in de periode 2006-2007 verdween de oude Sprinter-verbinding. De trein is inmiddels verouderd en de nieuwe Sprinter (Sprinter Nieuwe Generatie) gaat het 'stokje' overnemen. Een SGM gaat naar het Spoorwegmuseum. In totaal heeft de NS negentig SGM-treinstellen gehad, gebouwd door treinenbouwer Talbot.
Speciaal als eerbetoon aan de Sprinter in Zoetermeer bovenstaande foto uit de jaren '90, met de Sprinter in actie tussen de wijken Meerzicht en Buytenwegh.
Foto onder (fotograaf Cees Coers): de Sprinterlijn in aanbouw in de late jaren '70.