Leerlingen betrekken bij schoolontwikkelingen. Hoe doe je dat? Het François Vatel vmbo, onderdeel van de Spinoza Scholengroep, begon hiermee tijdens de invoering van het flexrooster, en doet het opnieuw bij de herinrichting van het schoolplein.
Toch blijkt het een uitdaging om het betrekken van leerlingen structureel bij schoolontwikkelingen in te bedden. Afdelingsleider Erwin van der Meulen vertelt erover in een artikel van de Verenigingen van Scholen in het Voortgezet Onderwijs.
Het François Vatel vmbo is een school in Den Haag met zo’n 360 leerlingen. In 2022 deden ze mee aan het schoolontwikkelingstraject van Voortgezet Leren met het invoeren van een flexrooster. Een belangrijk onderdeel daarvan was het actief betrekken van leerlingen. Dat beviel de school zo goed, dat de schoolleiding besloot om ook leerlingen te betrekken bij de herontwikkeling van het schoolplein. Erwin: “Ons schoolplein is niet meer van deze tijd en leerlingen zitten er niet graag. Dat wilden we graag samen met de leerlingen aanpakken.”
Lees verder via https://www.vo-raad.nl/artikelen/het-schoolplein-van-je-dromen-het-francois-vatel-vmbo-betrekt-leerlingen-bij-hun-schoolontwikkeling