Het regent klachten over leerlingenvervoer in Zoetermeer

5 October 2024, 10:39 uur
Lokaal
mainImage
Archieffoto

Sinds 1 augustus 2024 is een nieuwe aanbieder verantwoordelijk voor het jeugdhulp- en leerlingenvervoer van de gemeente Zoetermeer. Sinds de start van het schooljaar op 26 augustus 2024 regent het klachten over deze leerlingenvervoerder. De meldingen betreffen onder andere slechte telefonische bereikbaarheid, vertraagde ritten, het te laat ophalen van jeugdigen en een gebrek aan duidelijke communicatie.

Deze problemen creëren schrijnende situaties voor kwetsbare jongeren, die hierdoor kostbare lestijd en belangrijke afspraken mislopen. Daarnaast moeten zij vaak lange tijd in onzekerheid wachten voordat ze worden opgehaald van school, (zorg)instellingen of hun eigen huis. De onduidelijkheid over de ophaaltijden leidt tot stress en vermoeidheid, wat een negatieve invloed heeft op hun welzijn.

Ook voor ouders brengt deze situatie zware lasten met zich mee. Zij zijn vaak genoodzaakt zelf in te grijpen om ervoor te zorgen dat hun kind op de juiste bestemming aankomt, waardoor zij feitelijk opdraaien voor de nalatigheid van de vervoerder. Dit brengt niet alleen extra kosten met zich mee, maar verstoort ook hun werkverplichtingen en dagelijkse routines. De negatieve impact op hun gezins- en werkleven is aanzienlijk.

De fractie van Zó! Zoetermeer heeft hierover de volgende vragen:

1.   Wat is de specifieke aard van de klachten die momenteel worden ingediend?

2.   Welke maatregelen worden er getroffen om de bestaande problemen structureel op te lossen en de situatie duurzaam te verbeteren? In welke mate heeft de vervoerder inmiddels problemen kunnen oplossen? Welke type problemen is inmiddels opgelost, en welk type niet? Op welke termijn zullen alle problemen opgelost zijn?

3.   Op welke manier wordt gewaarborgd dat de onterecht gemaakte lasten en kosten van gedupeerden, veroorzaakt door de nalatigheid van de vervoerder, worden vergoed? Wat is de procedure die gedupeerden moeten volgen om die kosten vergoed te krijgen? Is voor de gedupeerden duidelijk bij wie ze hiervoor terecht kunnen?

4.   Hoe worden de gedupeerden geïnformeerd over de maatregelen die worden genomen ter verbetering van het leerlingenvervoer? Welke rol heeft de gemeente hierin? In de raadscommissie is benadrukt dat het belangrijk is om gedupeerden snel op de hoogte te stellen. Zijn de brieven van gedupeerden inmiddels beantwoord?

5.   Is het college bereid om, op kosten van de huidige vervoerder, ritten over te dragen aan een andere vervoerders, of zelfs volledig over te stappen naar een alternatieve vervoerder, mocht de huidige vervoerder in de nabije toekomst niet voldoen aan de gemaakte afspraken? Wat zijn de contractuele mogelijkheden hierin?

Zó! Zoetermeer, Rigaud Markes