Brianna Roggeveen is leerkracht van groep 6 op IKC Het Plankier in De Leyens én de ICT-coördinator, die zich enthousiast inzet voor de digitale ontwikkeling in de school. Een drukke baan, vooral in coronatijden, als er in no time een omschakeling op afstandsonderwijs nodig is en Microsoft Teams om collegiale samenwerking te vergemakkelijken. In het onderwijs heeft ICT een belangrijke plek: alle Plankier-leerlingen leren programmeren en vergroten zo hun denkvaardigheden.
Teamwork via Teams
Als het team in de coronalockdown vanuit huis gaat werken, draait de leerkracht/ICT-coördinator overuren. Net als andere scholen staat ook IKC Het Plankier-team voor een uitdaging: hoe zorgen we dat we op afstand toch met elkaar kunnen communiceren en samenwerken? Na wat onderzoek vindt Brianna Roggeveen Microsoft Teams de beste optie. De start heeft wel wat voeten in de aarde, maar het grootste deel van de medewerkers is inmiddels goed aangehaakt.
Brianna: "We werken allemaal vanuit een eigen Office-account, maar collega’s hebben toch veel vragen over Teams. Niet iedereen is even computerminded en sommigen hebben in het begin iets meer tijd nodig om in de digitale omgeving de juiste vergadering te vinden.” Ondertussen hebben de kinderen al les op afstand via Google Classroom en Google Meets, de helft op hun van school geleende chromebooks.
Contact houden
Samenwerken binnen Teams heeft veel voordelen, vindt Brianna. "Het platform heeft veel professionele mogelijkheden om op afstand samen te werken. Je kunt verschillende teams en kanalen instellen en je deelt je bestanden direct. Tijdens de lockdown hebben we een paar keer digitaal geborreld na schooltijd, om toch nog een beetje contact te houden met elkaar. Want dat misten we wel!"
OPOZ-breed leren
Om de samenwerking tussen scholen te faciliteren, zijn er OPOZ-brede Teams aangemaakt waar boven- en onderbouwleerkrachten elkaar treffen. Ook ICT'ers binnen OPOZ wisselen in Teams hun kennis en ervaringen uit. Dit zijn mooie concrete voorbeelden van samen ontwikkelen en werken aan onderwijskwaliteit. "Het is zo belangrijk dat niet elke school zelf het wiel uitvindt. Je kunt zoveel van elkaar leren."
Jong geleerd is oud gedaan. Ook op het gebied van ICT. In de leerlijn Programmeren in groep 1 tot en met 8 is de onderwijsinnovatie van IKC Het Plankier zichtbaar. De ICT-coördinator vertelt er enthousiast en trots over.
"Deze leerlijn is een waardevolle en toekomstgerichte aanvulling op het lesprogramma. Onder leiding van een leerkracht leren de kinderen zelf programmeren. Van de Bee-Bots in groep 1 naar steeds abstracter met de Microbits in groep 8. Kinderen leren tijdens het programmeren logisch nadenken en vergroten hun denkvaardigheden. Er is geen kind dat nee zegt, als ze uit het lokaal worden gehaald voor deze lessen!"