Kick-off plaats van het project Zorginzage 360 in Zoetermeer

20 February 2025, 11:02 uur
Lokaal
mainImage
PR

Op 3 februari 2025 vond de kick-off plaats van het project Zorginzage 360.

Deze pilot is een samenwerking tussen Samen ZoeterMeer Gezond, HINQ en ICTU (in opdracht van Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Dir. Langdurige Zorg), in samenwerking met EerstelijnsZorg Zoetermeer, HagaZiekenhuis (Centrum Acute Zorg), Veilig Thuis Verpleegkundig Team B.V., Zorgpension, In beweging, Goudenhart | Specialisten voor lijf en leden, Vierstroom en WelThuis. Het doel? Het implementeren van de “viewer” van HINQ waarmee de beschikbaarheid van zorginformatie binnen en tussen de zorgverleners van verschillende zorgorganisaties wordt gerealiseerd. Naast het realiseren van dit 360° beeld meten wij ook de daadwerkelijke impact middels een waardebepaling.

Wat houdt Zorginzage 360 in?
Toegang tot relevante patiëntgegevens op het juiste moment is cruciaal voor zorgprofessionals. In de praktijk wordt zorginformatie echter nog onvoldoende benut door verschillen tussen systemen en beperkte gegevensuitwisseling. Zorginzage 360 richt zich op het verbeteren van databeschikbaarheid, zodat zorgverleners snel en veilig patiëntinformatie kunnen raadplegen – zowel in acute situaties als bij geplande zorg.
Met de HINQ Viewer wordt patiëntinformatie toegankelijk gemaakt (mits de patiënt hiervoor toestemming heeft gegeven) voor:

Spoedeisende Hulp (HagaZiekenhuis), Huisartsenpraktijken, huisartsenposten en apotheken (Eerstelijnszorg Zoetermeer), Verpleeg- en verzorgingsorganisaties (Zorgpension, Veilig Thuis Verpleegkundig Team, In Beweging, Goudenhart, Vierstroom en Welthuis)

Waarom is dit belangrijk?
Dankzij verbeterde databeschikbaarheid kunnen zorgprofessionals volgens de initiatiefnemers sneller handelen in acute zorgsituaties, zodat patiënten direct de juiste zorgverlener bereiken. Beter samenwerken binnen zorgnetwerken, met name voor patiënten met chronische aandoeningen en efficiënter informatie delen, zonder barrières door verschillende IT-systemen.

De volgende stappen
Vanaf 1 februari t/m 1 augustus 2025 wordt de toegevoegde waarde van de HINQ Viewer getest binnen de acht samenwerkende zorgorganisaties in Zoetermeer. Dit stelt zorgprofessionals in staat om in real-time toegang te krijgen tot essentiële patiëntinformatie ter ondersteuning van zowel acute als geplande zorg. Gedurende de pilot zullen zorgmedewerkers praktijkervaring opdoen en knelpunten signaleren. Tegelijkertijd wordt de technische inrichting gefinetuned om de implementatie van databeschikbaarheid optimaal te ondersteunen.