De Zoetermeerse VVD biedt een alternatief voor het peperdure gemeentelijk voorstel om met eigen stroom de auto op te laden.
De VVD grijpt de behandeling van het nieuwe laadbeleid aan om laden met eigen zonnestroom écht mogelijk te maken. Na de zomer dienen de liberalen een aanpassing in dat de laadkabel over de stoep overal toestaat en waar nodig kabelgoten regelt. Lukt dat niet, dan volgt een tweede aanpassing om in ieder geval de leges voor een kabelgoot fors te verlagen. De afgelopen maand publiceerde het college zijn geactualiseerde Laadvisie 2025. Daarin wordt het laden met een kabel via een kabelgoot, een zogenoemd Verlengd Private Aansluitpunt (VPA), eindelijk toegestaan, maar tegelijk is een legestarief van maar liefst € 1.400 per aanvraag opgenomen, exclusief aanlegkosten . Voor veel Zoetermeerders blijft met eigen stroom laden daardoor praktisch onbereikbaar.
De Zoetermeerse VVD wil inwoners hun eigen zonnestroom laten gebruiken, met vier uitgangspunten: (1) de laadkabel over de stoep toestaan met duidelijke regels (2) de kabelgoot als maatwerkoplossing waar een losse kabel echt niet kan (3) Voldoende openbare laadpalen in elke wijk, en (4) geen belemmerende tarieven, leges omlaag naar het niveau dat vergelijkbaar is met andere vergunningen en gemeenten (tussen de € 40 en € 150).
De vraag ‘hoe dan?‘ dringt zich dan op. Bij de behandeling van de laadvisie, na de zomer zal VVD Raadslid Jeffrey van Gils aanpassingen (amendementen) indienen om een echte oplossing te bieden voor laden met eigen stroom:
Amendement A: eigen kabel weer mogelijk: het eerste amendement zet de deur wijd open voor de kabel‑over‑de‑stoep, met kabelgoten op kosten van de gemeente waar dat écht nodig is.
Amendement B: drastische legesverlaging:mocht spoor voor amendement A geen meerderheid vindenzijn, dan zal amendement B op tafel worden gelegd: dan blijft de vergunningplicht bestaan, maar moet het tarief fors omlaag.
Zo zal de Zoetermeerse VVD constructief blijven zoeken naar de beste en meest haalbare uitkomst voor inwoners. Als amendement B niet lukt, zullen we kijken of er na de verkiezingen in 2026 nieuwe mogelijkheden zijn. Eerder stond de Zoetermeerse VVD al voorop over dit onderwerp. In maart 2025 riep de VVD op om laadkabels nu al weer toe te staan. En in 2021 stelde de VVD schriftelijke vragen en organiseerde de VVD een debat en regelde uitstel voor ontheffinghouders en een onderzoek naar alternatieven na het ongevraagde en onnodige gemeentelijk verbod op laadkabels.
laadkabels