Op vrijdag 28 november is het officieel Black Friday. Daarnaast is Sinterklaas weer in het land en start over een aantal weken de kerstperiode. Een tijd waarin men graag met en voor elkaar gaat winkelen. Gezien de verwachte drukte en toestroom van bezoekers naar de gemeente is gekeken naar welke extra maatregelen nodig zijn. De gemeente heeft URW (eigenaar van de Mall) extra ondersteuning gevraagd waaronder de inzet van een P+R om alles zo goed mogelijk te laten verlopen. De Mall heeft opties afgewogen en gekozen voor een communicatiecampagne ‘A little planning, lots of joy’ (vertaalt: ‘Een beetje plannen, heel veel plezier’). Er wordt met de campagne opgeroepen om de reis naar de Mall tijdig te plannen en te komen met de fiets, deelvervoer of OV. Zo kunnen bezoekers zonder vertraging en met veel plezier winkelen.
Black Friday is een jaarlijks terugkerende verkoopactie die tegenwoordig niet alleen de laatste vrijdag van november is, maar wordt gespreid over de gehele maand november. Er zijn al acties vindbaar online en in de winkels. De Mall heeft ruime(re) openingstijden en vraagt met een uitgebreide communicatiecampagne tot begin januari extra aandacht voor het spreiden van bezoek. Voor de doorstroming van het verkeer wordt zoals gebruikelijk gewerkt met het Operationeel Mobiliteits Centrum (OMC). Zij zorgen voor het in goede banen leiden van het verkeer en waar nodig worden extra verkeersregelaars ingezet. De inzet van het OMC heeft effect, gezien dat het bezoekersaantal is toegenomen in verhouding tot de verkeersdrukte.
‘Een beetje plannen, heel veel plezier’
Sinds 14 november loopt de campagne ‘A little planning, lots of joy’ en worden bezoekers opgeroepen hun bezoek goed voor te bereiden. De campagne is te zien op de website en social mediakanalen van de Mall en er rijdt een bestickerde tram rond in de regio. Daarnaast staat op de website van de Mall een link naar de verkeersradar voor de actuele verkeersinformatie en de oproep om vooral ook met de fiets, deelvervoer en het openbaar vervoer te komen. Met daarbij ook de link naar de routeplanner van de HTM. Ook wordt het winkelen na 18:00 uur gepromoot als manier om de drukte te spreiden en grote drukte te verminderen.
Lange termijn
De gemeente en URW werken daarnaast aan een meerjarige samenwerking gericht op een goede leefbaarheid en bereikbaarheid voor inwoners van de gemeente en bezoekers van het winkelcentrum. Denk aan vergroening van de omgeving, terugdringen van het autogebruik van bezoekers en het bieden van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.