MUNA Conferentie op Alfrink College in het teken Future Hope

22 January 2024, 15:07 uur
Lokaal
mainImage
PR

Het Alfrink College in Zoetermeer maakt zich op voor de negentiende editie van Model United Nations Alfrink (MUNA). MUNA wordt georganiseerd voor leerlingen, door leerlingen. Enthousiaste “staff-members” uit vijf en zes tweetalig vwo van het Alfrink zijn al maanden bezig met het organiseren van MUNA. Over een week is het zover, op woensdag 31 januari, en donderdag en vrijdag 1 en 2 februari vindt de conferentie plaats op het Alfrink College.  De negentiende editie wordt de grootse conferentie ooit, met scholen uit Duitsland, Frankrijk, Kazachstan, India en Spanje. Ongeveer driehonderd leerlingen doen aan MUNA mee, waarvan de helft van buitenlandse scholen.

MUNA is een driedaagse internationale simulatie van een sessie van de Verenigde Naties die leerlingen van vijf en zes tweetalig vwo elk jaar op het Alfrink college organiseren. Tijdens de conferentie kruipen leerlingen in de huid van een VN-ambassadeur van een land en vertegenwoordigen “hun” land in één van de verschillende overlegorganen.  

Samen proberen de leerlingen namens het land dat ze vertegenwoordigen oplossingen te bedenken voor allerlei vraagstukken en conflicten die in de wereld van vandaag spelen. De leerlingen overleggen met elkaar in het Engels.

De negentiende editie staat in het teken van “Future Hope” en daagt leerlingen uit om zelf in actie te komen om te vechten voor een betere wereld. “The future is yours” is dan ook het thema van de conferentie. Tijdens de conferentie steunen de leerlingen samen ook altijd een goed doel. Dit jaar steunen de leerlingen de Future Hope School in Kolkata, India. Een school die gratis onderwijs biedt aan weeskinderen en kinderen uit de armste gezinnen in Kolkata. Het Alfrink College onderhoudt goede banden met de Future Hope School en heeft de school afgelopen december nog met leerlingen in India bezocht. Zo wordt er tijdens de MUNA conferentie niet alleen gesproken over allerlei oplossingen voor wereldvraagstukken, maar wordt er ook geprobeerd om echt een positieve bijdrage in de praktijk te leveren.