Vanwege de coronacrisis en bezuinigingen gaat de dienstregeling van het openbaar vervoer er anders uitzien, ook voor Zoetermeerders. Oorspronkelijk zou per 13 december 2020 de nieuwe dienstregeling van het openbaar vervoer ingaan, maar dat wordt 3 januari 2021. Hieronder een overzicht.
Aanpassingen in Zoetermeer ten gevolge van corona;
HTM-tramlijnen 3 en 4 (Zoetermeer – Den Haag)
Spitslijn 4K (station Lansingerland Zoetermeer – Den Haag Monstersestraat) vervalt en hiervoor in de plaats gaat op maandag t/m vrijdag overdag lijn 34 (station Lansingerland Zoetermeer – Den Haag De Savornin Lohmanplein) rijden. Hierdoor ontstaat op werkdagen t/m de avondspits tussen Zoetermeer en Den Haag een frequentie van 18 ritten per uur. Dit betekent tussen de ochtend- en avondspits 6 ritten per uur extra!
Deze zogenaamde spitsafvlakkingsdienstregeling, waarbij vraag en aanbod (minder reizigers in de spits, meer reizigers overdag) beter op elkaar zijn afgestemd, werd tot circa 1 maand geleden ook al gereden maar is tijdelijk door personeelsgebrek ten gevolge van ziekmeldingen en quarantainemaatregelen opgeheven.
EBS buslijn 30 (Zoetermeer – Rijswijk – Naaldwijk)
-Trajectdeel Zoetermeer – Rijswijk op werkdagen in de spits van 6 naar 4x per uur;
-Trajectdeel Rijswijk – Naaldwijk op werkdagen buiten de spits van 4 naar 2x per uur.
EBS buslijn 70 (Stadsdienst Noordhove)
-Op werkdagen in de spits van 6x naar 4x per uur;
-Op zaterdagmiddag van 4x naar 2x per uur.
RET buslijn 170 (Zoetermeer – Rodenrijs)
-Op zaterdag overdag 2x in plaats van 3x per uur;
-De aangekondigde nachtbusritten worden in 2021 niet gereden.
RET buslijn 173 (Lansingerland Zoetermeer – Rodenrijs)
-Op zaterdag overdag van 3x naar 2x per uur.
EBS buslijn 455 (Zoetermeer – Delft)
-Op werkdagen in de spits van 6x naar 4x per uur.
Nachtbus
Wegens het stilvallen van het uitgaansleven rijden RET en HTM tijdens de coronacrisis geen nachtbus. Op 25 november 2020 heeft Arriva aangegeven dat dit ook voor lijn 800 tussen Zoetermeer en Leiden geldt en deze (ook) in 2021 niet zal rijden. Naast genoemde tijdelijke coronamaatregelen worden ook de voorstellen van het nieuwe vervoerplan 2021 doorgevoerd, welke op 8 juli 2020 door de BCVa van de MRDH zijn vastgesteld.
EBS buslijn 50 (Zoetermeer – Rijswijk)
Wegens tegenvallen reizigersaanbod gaat de frequentie in de drukste spitsrichting terug van 4 naar 2x per
uur. Alle ritten buiten de spits worden opgeheven. De overblijvende spitsritten van lijn 50 en de frequent
rijdende lijn 30 zijn een alternatief voor deze verbinding.
EBS buslijn 71-72 (Stadsdienst Rokkeveen)
Deze ringlijn 71-72 wordt omgevormd tot een nieuwe lijn 71, waarbij het trajectdeel Rokkeveen Oost – Dorp
– Centrum West wordt veranderd in Rokkeveen Oost – Station Lansingerland Zoetermeer.
Bij station Zoetermeer sluit de bus aan op de treinen van/naar Den Haag;
Bij station Lansingerland Zoetermeer sluit de bus aan op de trein van/naar Gouda/Utrecht;
Lijn 71 gaat de hele dag, ook in het weekend en ’s avonds, 2x per uur rijden;
De nauwelijks gebruikte haltes Sportcentrum Driesprong, Frederik Hendriklaan en Julianalaan komen te
vervalen en hiervoor zijn de nabij gelegen tramhaltes van lijn 3 een alternatief;
De haltes Bordeauxstraat, Oostwaarts en Theaterplein blijven door lijn 73 bediend.
Buslijn 74 (Stadsbus Lansinghage)
Deze lijn vervalt. Voor de haltes in Lansinghage zijn de haltes van de hoogfrequent rijdende lijn 170, aan de rand van dit gebied, een alternatief. Voor de bereikbaarheid van de DSW aan de Kryptonstraat wordt een maatwerkoplossing ingezet, waarvan de uitwerking door de coronacrisis helaas vertraging heeft opgelopen.
In afwachting van de definitieve oplossing garandeert EBS dat er vanaf maandag 4 januari 2021 vervoer is geregeld.
R-Net RET lijn 170 (Zoetermeer – Rodenrijs) en EBS lijn 455 (Zoetermeer – Delft)
Om de routes te versnellen, worden in Zoetermeer de voor deze lijnen weinig gebruikte haltes Haagsebos en Houtsingel overgeslagen. Hier blijven wel de andere buslijnen stoppen. Halte Maria Montessorilaan wordt opgeheven.