In oktober is het Cyber Security Maand. Deze maand staat in het teken van bewustwording, slimme keuzes én leren van elkaar. Want cybercrime raakt niet alleen grote bedrijven. Juist mkb'ers, zzp'ers en familiebedrijven zijn steeds vaker doelwit. Dit meldt de gemeente Zoetermeer.
Daarom delen we deze maand 4 échte verhalen van ondernemers die zélf slachtoffer werden van cybercriminaliteit. Zij vertellen wat er misging, welke gevolgen dit had en wat zij sindsdien anders doen. Van een horecabedrijf met een gehackte website tot een technisch dienstverlener die midden in het weekend met een ransomware-aanval te maken kreeg. Van een gestolen identiteit tot 1,5 ton schade door een zwak wachtwoord.
Waarom we dit doen
Cyberveiligheid begint met bewustwording. Door het gesprek te openen, kunnen we van elkaar leren. De ondernemers in deze campagne laten zien dat fouten menselijk zijn, maar ook dat je er sterker uit kunt komen. Houd daarom onze kanalen in de gaten en lees elke week een nieuw verhaal.
Verhaal van Frans van Hall
Deze week delen we graag het verhaal van horeca-ondernemer Frans van Hall. Frans werd gehackt. Zijn website ging offline en in eerste instantie leek de schade beperkt. Maar de impact op zijn bedrijf was groot:
Minder zichtbaarheid in zoekmachines
Veel tijd kwijt aan herstel
Opnieuw álle leveranciers nagelopen
Frans deelt in zijn verhaal wat er misging én wat hij nu anders doet. Zijn belangrijkste les? Vraag bij elke IT-leverancier als eerste: hoe zit het met de beveiliging?
Lees zijn hele verhaal: www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/horeca-ondernemer-websitehack.
Deze campagne is tot stand gekomen in een samenwerking met: DTC, Security Delta (HSD), PVO, Provincie Zuid-Holland, het ministerie van Economische Zaken, ECP | Platform voor de Informatie Samenleving, VNO-NCW, VNG en gemeente Den Haag.