Ingezonden bericht van L.Nuttel met betrekking tot de Vlietlijn
De Vlietlijn is de (werk)naam van een nieuwe regionale OV-verbinding die in de toekomst Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg en Den Haag beter met elkaar moet verbinden. Het betreft een aansluiting op Zoetermeer, Den Haag Centraal, Voorburg, Binckhorst, en mogelijk richting Rotterdam via de bestaande RandstadRail-lijnen.
L. Knuttel meldt het volgende.
Uit het onafhankelijke Arcadis-rapport over de Vlietlijn en het Integraal Gebiedsplan (IGP) – waar inwoners nog tot 14 oktober hun zienswijze op kunnen indienen via [email protected] – komt iets zorgwekkends naar voren: voor Leidschendam-Voorburg staan slechts tien pluspunten tegenover maar liefst zevenentwintig minpunten. Dat is geen klein verschil, maar een duidelijk signaal dat de nadelen van dit project veel zwaarder wegen dan de voordelen.
En dat terwijl drie jaar geleden de wethouder nog vol vertrouwen zei: “We gaan van de minnetjes plusjes maken.”Welnu, beste wethouder, is dat gelukt?
Wat komt er uit het onderzoek?
Meer verkeer: om de tram überhaupt te laten rijden, moeten bruggen dicht voor auto’s. Dat zorgt voor meer drukte en files, vooral rondom de oprit naar de A12 en in Oud-Voorburg. En juist voor die nieuwe knelpunten is nog geen oplossing.
Minder leefbaarheid: de parkeerdruk in Voorburg-West neemt toe door parkeertoerisme vanuit de Binckhorst, veroorzaakt door de sterke groei van het aantal woningen en de hoge parkeertarieven daar.
Minder groen: er verdwijnt bijna 3.100 m² groen, waarvan 1.850 m² voorgoed. Ook worden er 169 bomen gekapt. Best pijnlijk voor een gemeente die zich graag een “groene woongemeente” noemt.
En de pluspunten? Die zijn vooral technisch: een paar nieuwe tramhaltes, iets meer mensen op de fiets of in het OV, en een wat mooier halteontwerp. Mooie details, maar ze verbeteren onze leefomgeving niet echt.
Daarom is de vraag: waarom zou Leidschendam-Voorburg instemmen met een plan dat vooral nadelen heeft voor onze gemeente? Moeten wij accepteren dat de lasten bij ons liggen, terwijl de voordelen vooral Den Haag ten goede komen? Het is tijd dat de gemeenteraad zich serieus afvraagt: is de Vlietlijn in deze vorm wel in het belang van onze inwoners?