En deze keer niet voor het WK. Het KNMI heeft namelijk voor komende dagen code oranje afgegeven i.v.m. de verwachte extreme weersomstandigheden met een grote impact op de gezondheid.
Via deze weg willen wij, als politie, u dan ook waarschuwen voor de komende tropische temperaturen en vragen goed voor uzelf, elkaar en uiteraard ook voor de dieren te zorgen.
Een paar eenvoudige tips welk u deze dagen kunnen helpen: drink voldoende water, smeer uzelf regelmatig in en zoek de schaduw op wanneer mogelijk. Vergeet niet om even te informeren hoe het gaat met oudere of kwetsbare buurtgenoten.
Ook dieren hebben erge last van deze hitte:
• Zorg voor voldoende vers drinkwater.
• Creëer een koele plek in de schaduw.
• Wandel met honden in de vroege ochtend of later op de avond.
• Houd rekening met heet asfalt: Wat voor uw voeten warm is, is voor dieren vaak nog warmer.
• Laat dieren dan ook nooit alleen achter in een geparkeerde auto. Niet voor vijf minuten, niet "even snel" en ook niet met een raampje open. Bij honden bijvoorbeeld wordt het bloed stroperig en begint te stollen wanneer de lichaamstemperatuur de 42 °C bereikt. Dit is levensgevaarlijk want het bloed kan niet goed meer worden rondgepompt en belangrijke organen vallen uit.
Uiteraard geld dit ook voor kinderen, ouderen en of kwetsbare personen. Bij warm weer kan de temperatuur in een auto binnen enkele minuten gevaarlijk hoog oplopen. Treft u een kind, dier of kwetsbare persoon aan in een afgesloten voertuig en vertrouwt u de situatie niet? Bel dan direct 112.
Geniet van het mooie weer, het zwembad, de barbecue en het ijsje. Maar doe het verstandig, zodat we elkaar vooral tegenkomen voor een gezellig praatje en niet vanwege een melding.