Wethouder Ingeborg ter Laak (CDA) van Zoetermeer reageert desgevraagd op vragen van Zoetermeers Dagblad ten aanzien van het HOV-trace vanuit De Binckhorst en de plannen voor een Huygenstunnel vanuit Voorburg naar Zoetermeer. Deze onderwerpen houden met name de gemeenten Voorburg en Rijswijk bezig.
Wat is de status van Zoetermeer in de hele discussie van het HOV-trace vanuit de Binckhorst?
"De Koningscorridor is uitgebreid onderzocht. Deze is niet rendabel. Dat is dus het verhaal. Ook voor Zoetermeer geldt; we hebben al een Koningscorridor. Het is een belangrijk onderwerp. Ik heb het in de gemeenteraad onlangs nog aan de orde gebracht. Onze uitdagingen op het gebied van bereikbaarheid van het OV zijn hoog. We willen er alles op richten op het huidige net te behouden. Dat heeft er mee te maken dat er sinds corona minder reizigers zijn. Tevens hebben we te maken met hoge energieprijzen. Zowel de HTM en de NS kampen met grote personeelstekorten. Laten we alles op alles te zetten om de huidige NS lijn te behouden".
Hoe kijkt u naar een ondergrondse tunnel als de Huygenstunnel vanuit Voorburg naar Zoetermeer?
"Wat is het belang van Zoetermeer hierin? We doen er alles aan om de RandstadRail en de huidige spoorlijn te behouden. In de avonduren stopt de trein nog maar twee keer per uur. Dat moet echt weer omhoog. De huidige capaciteit is ruim voldoende. We moeten voorkomen dat er spoorlijnen verder worden afgeschaald. Een ondergrondse tunnel is geen issue. Dit in tegenstelling tot een railverbinding van Zoetermeer naar Rotterdam. Daar moeten we op inzetten".