Samenwerking Piet de Wit Snacks en WSP

21 February 2023, 11:41 uur
Lokaal
mainImage
David Lim (links), accountmanager WSP ZHC, en Raymond Booms, Finance manager Piet de Wit Snacks.

WerkgeversServicepunt Zuid-Holland Centraal (WSP ZHC) gaat samen met ondernemers uit de regio de uitdaging aan om te werken aan een inclusieve arbeidsmarkt. Een inclusieve arbeidsmarkt waarin er voor iedereen plek is. De accountmanagers van het WerkgeversServicepunt adviseren werkgevers en zoeken samen met partners en de ondernemers zelf, naar creatieve oplossingen.

Inclusief ondernemen doe je niet zomaar. Veel ondernemers doen dit vanuit hun grote betrokkenheid bij de maatschappij. Een mooi voorbeeld hiervan is Piet de Wit Snacks uit Zoetermeer. Raymond Booms is Finance manager bij Piet de Wit en weet haarfijn uit te leggen wat het belang is van inclusief ondernemen.

Oplossingen
"Als betrokken werkgever krijg je veel terug van je werknemers. We hebben hier loyale en blije werknemers rondlopen. Natuurlijk zijn we een commercieel bedrijf en moeten we productie draaien. Er moet dus wel voldoende tijd, ruimte en draagvlak op de werkvloer zijn. Ook is het van belang dat je samenwerkt met gespecialiseerde partners zoals WSP. Wij werken samen met David Lim (accountmanager WSP ZHC) en als wij ergens tegenaan lopen, dan zoekt hij met ons mee naar oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van een jobcoach."

Lim weet Piet de Wit Snacks te vinden als hij geschikte kandidaten heeft. "In het afgelopen jaar hebben we samen met David verschillende rondleidingen georganiseerd voor Oekraïense vluchtelingen. Van die groep zijn er inmiddels vier bij ons in dienst. Tijdens de rondleidingen en het tekenen van het arbeidscontract regelde David een tolk vanuit De Binnenbaan. Deze medewerkers zitten inmiddels op hun plek en doen het goed. Toch merkten we dat de taalbarrière soms wat lastig is. Ik besprak dit met David en hij bracht ons in contact met John Janssen van het Leerwerkloket die ons op zijn beurt in contact bracht met Bas van Klompenburg van de Stichting Lezen en Schrijven", aldus Booms.

Nederlandse les
"Bas en John informeerden ons over de mogelijkheid van taal op de werkvloer. Dit sprak mij erg aan. Maar omdat wij in shifts werken, kan niet iedereen tegelijkertijd Nederlandse les krijgen. De productie kan niet zomaar stil worden gelegd. Bas onderzoekt nu of de lessen bij ons op locatie om de shifts heen gepland kunnen worden. Deze vorm van maatwerk sprak mij zo aan dat ik de taallessen ook aan de andere anderstalige medewerkers binnen onze organisatie ga aanbieden. We zijn heel benieuwd naar het resultaat."

Lim: "Lang niet elke werkgever weet wat er allemaal mogelijk is en welke regelingen er zijn en daar ben ik voor. Mijn uitdaging is om elke vraag van een werkgever boven tafel te krijgen en hen te adviseren in wat er allemaal mogelijk is vanuit ons, maar ook vanuit onze partners zoals het Leerwerkloket."

Booms vervolgt: "Door deze samenwerking en hulp kunnen we mooie dingen bereiken voor onze medewerkers. Hierdoor kun je als werkgever inclusief ondernemen en werken aan goed werkgeverschap. En dat is van essentieel belang in deze krappe arbeidsmarkt."