Van gebruikers van het nieuwe zwembad De Watergeus in Zoetermeer begrijpt de fractie van Zo Zoetermeer dat de toegankelijkheid te wensen over laat.
"Dat verbaast ons, want er zou veel aandacht zijn geweest voor de fysieke toegankelijkheid, en het zwembad zou voldoen aan het ITS Basis keurmerk. Daarnaast lazen wij dat onze toegankelijkheidsraad adviezen heeft meegegeven voor de uitwerking", aldus raadslid Roel van der Vlies. "Onze fractie is in het zwembad geweest en heeft met gebruikers ervan gesproken. We zijn ontstemt dat een aantal voor de hand liggende zaken niet zijn meegenomen in de uitwerking. Een voorbeeld is dat er geen automatische deuren zijn. Dat is natuurlijk noodzakelijk voor mensen die een rolstoel gebruiken.
"Daarnaast is er een hele serie van zaken waar te weinig aandacht voor is geweest: er ligt een drempel op de route naar het doelgroepenbad, er zijn te weinig MIVA-kleedkamers, er zijn te weinig parkeerplaatsen (dichtbij) voor mensen met een beperking, de spiegels in de MIVA-kleedkamers hangen te hoog, de toegangspoort is te smal voor scootmobielen, er zijn te weinig rolstoelen voor gebruik in het zwembad (van ‘vuil’ naar ‘schoon’), er zijn geen beugels in de MIVA-douche, het noodkoord is te ver weg geplaatst, er is maar eenzijdig een leuning in het doelgroepenbad, enzovoort. Ondanks de goede bedoelingen waar het gaat om de verbetering van de fysieke toegankelijkheid van gebouwen in Zoetermeer, is het bij De Watergeus nog niet helemaal gelukt. Onze fractie heeft daarom vragen aan het College gesteld.