Toeslagenaffaire: excuus college aan Zoetermeerse ouders

17 July 2021, 08:18 uur
Lokaal
mainImage

In de afgelopen maanden zijn vijf klachten, die Zoetermeerse gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire ten aanzien van de gemeente Zoetermeer hadden ingediend, in behandeling genomen door de klachtencoördinator
gemeente Zoetermeer en een externe klachtbehandelaar. Dat meldt het college. De behandeling is inmiddels afgerond en het stadsbestuur heeft excuus aangeboden.

Deze dit jaar ingediende klachten hebben betrekking op de periode 2009-2016. 'De klachten komen van inwoners die bij de gemeente een re-integratietraject (van bijstand naar werk) volgden. Daarbij was het nodig om in kinderopvang te voorzien', zo stelt het stadsbestuur.

Er moest kinderopvangtoeslag worden aangevraagd bij de Belastingdienst. En voor de 'eigen bijdrage' voor de kinderopvang verstrekte de gemeente bijzondere bijstand.

De behandeling van de klachten is afgerond en de bevindingen van de klachtcommissie zijn door de klachtbehandelaars opgetekend. 'Het beeld dat de gemeente onzorgvuldig heeft gehandeld is niet per individuele klager vast te stellen. Desalniettemin heeft het college aan klagers excuses aangeboden.'

De indieners van de klachten hebben ook een brief ontvangen van de burgemeester waarin verder is ingegaan op de betreffende klachten.