Rijkswaterstaat vervangt de verlichting in de Sijtwendetunnel. De tunnel in de N14 bestaat uit de Vliettunnel, de Parktunnel en de Spoortunnel. Deze gaan in de periode van 4 februari tot en met 18 mei 1 voor 1 in 1 rijrichting dicht. De Vliettunnel wordt, van 4 tot en met 24 februari, als eerste doordeweeks afgesloten voor verkeer. In 2030 staat een grote renovatie gepland, maar de verlichting is oud en het risico op storingen wordt nu al te groot. Om de tunnel veilig te houden en te voorkomen dat de tunnel onverwacht dicht moet voor een spoedreparatie, wordt alle verlichting nu vervangen.
Weggebruikers worden omgeleid en moeten rekening houden met extra reistijd van 10 tot 30 minuten. De kruispunten tussen de tunnels blijven open voor het verkeer. Het advies is om als het kan thuis te werken, buiten de spits te reizen of gebruik te maken van het openbaar vervoer of de fiets.
De werkzaamheden worden in fasen per rijrichting en per tunnel uitgevoerd. Op 4 februari 21.00 uur sluit de Vliettunnel in de richting van Den Haag (fase 1). Deze eerste fase duurt tot zaterdag 24 februari 6.00 uur. Er wordt van zondagavond 21.00 uur tot zaterdagochtend 6.00 uur gewerkt, 24 uur per dag. Door steeds 5 volle dagen aaneengesloten te werken, kan het werk sneller en efficiënter worden uitgevoerd. Om overlast te beperken, worden activiteiten met geluidsoverlast – zoals slopen en boren – zoveel mogelijk overdag uitgevoerd. De tunnel blijft tijdens de werkzaamheden altijd toegankelijk voor hulpdiensten met spoedritten.
Waarom is de tunnel in het weekend open en doordeweeks dicht?
Er is helaas geen optie waarbij er geen of nauwelijks overlast is voor inwoners. Daarom heeft de gemeente in overleg met Rijkswaterstaat, Provincie Zuid-Holland, Den Haag, Voorschoten, Wassenaar en Leiden gekozen voor de optie met voor onze inwoners en weggebruikers de minste overlast.
Uit verkeersanalyses blijkt dat op weekdagen verkeer vooral tijdens de ochtend- en avondspits drukte veroorzaakt op de N14. Een groot deel van deze weggebruikers gebruikt de N14 als doorgaande weg met een bestemming verder weg. Zij kunnen kiezen voor alternatieve routes over de omringende snelwegen, waarmee ze de N14 kunnen mijden.
In de weekenden is het beeld bijna omgedraaid en is het de hele dag druk op de N14, piekend tussen 11.00 en 18.00 uur. Het grootste deel van de weggebruikers gebruikt dan de N14 om bij een bestemming in Leidschendam-Voorburg te komen of te vertrekken van een plek in de gemeente. Voor hen zijn de omleidingsroutes over de snelwegen minder vanzelfsprekend en zij zullen daarom eerder kiezen voor een route door het centrum. Om te voorkomen dat er daardoor in de weekenden te grote overlast in de gemeente ontstaat voor onze inwoners, is het hele Sijtwendetracé op zaterdag en zondag open voor het verkeer.
Waarom niet 1 tunnel voor 2 rijrichtingen openhouden?
Onze tunnelwet is een van de strengste van Europa en dat betekent dat de openstelling voor verkeer aan een aantal voorwaarden moet voldoen. De Nederlandse (tunnel)wetgeving staat tegenverkeer in tunnels in beginsel niet toe. De tunnels in het Sijtwendetracé zijn relatief smal en hebben tussenliggende kruispunten: hierdoor kan niet worden voldaan aan de voorwaarden op het gebied van verkeersveiligheid en tunnelveiligheid om wel in 1 tunnelbuis 2 rijrichtingen op te mogen rijden.