De Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de gemeente Zoetermeer en HTM voeren dit jaar een verkenning uit naar de toekomst van het openbaar vervoer (ov) in Zoetermeer. De verkenning moet inzicht geven welk ov-aanbod in Zoetermeer het beste past inwoners van Zoetermeer. Een belangrijk onderdeel van dit besluit is een vervolgonderzoek: vervangingsopgave spoorbeveiliging met het oog op toekomstige instandhouding, onderhoud en gebruik van de Krakeling (RandstadRail 3). Ook geeft de verkenning de benodigde informatie voor het vervangen van de spoorbeveiliging RandstadRaillijn 4 en metrolijn E.
Krakeling
De verkenning is een vervolg op een onderzoek uit 2024 naar de achterblijvende reizigersgroei op de Krakeling (focus op 8 haltes in Zoetermeer van RandstadRail 3). Dit onderzoek was een eerste stap om na te gaan welke rol de Krakeling in de toekomst kan vervullen en wat de mogelijke maatregelen inhouden. Deze maatregelen onderzoeken de 3 partijen nu verder in de verkenning.
Verschillende varianten worden in onderzoek meegenomen
De 3 partijen gaan in de verkenning de maatregelen uit het eerdere onderzoek concreter en in breder perspectief onderzoeken. Naast onderzoek naar het achterblijven van de reizigersgroei wordt er ook nog onderzoek gedaan naar (in samenwerking met de MRDH en HTM) de varianten 'spoorboog' en 'óók rechtsom rijden' van de Krakeling (motie 2411-76). Ook wordt er in het onderzoek de ruimtelijke- en sociaal-economische ontwikkelingen in Zoetermeer mee. Centraal staat welk ov-aanbod het best passend is in Zoetermeer. Een goede bereikbaarheid vergroot de kansen op werk en draagt bij aan een aantrekkelijk woon- en ondernemersklimaat.
De verkenning moet eind 2025 klaar zijn. De uitkomsten worden ook gebruikt voor het programma van eisen voor de vervanging van de spoorbeveiliging in 2035. De vervanging van de spoorbeveiliging is een grote investering. Het is daarom van belang om te weten hoe de Krakeling zich de komende 30 jaar gaat ontwikkelen.