Vragen over rotondes in Zoetermeer

12 July 2025, 09:36 uur
Lokaal
mainImage
Spa-Media
Archieffoto van een file bij de rotonde aan de Oostweg.

Juliette Meurs-Troch van Zoetermeer Vooruit gaat maandag de volgende mondelinge vragen stellen aan de verantwoordelijk wethouder over rotondes in de stad. 

Het betreft> 

* Waarom is het besluit, dat via een memo aan ons als raad kenbaar is gemaakt (Memo rotondes – invoering marktconforme huurprijs) genomen?

* Er is sprake van een actualisering van de overeenkomsten, de uitgifteprocedure en een aanscherping van de regels voor beheer en onderhoud. En van marktconforme huurprijzen voor de uitgifte van rotondes. Zijn de ondernemers netjes op voorhand geïnformeerd of moesten zij dit besluit uit de krant lezen?

* Kan een organisatie, in dit geval de gemeente, halverwege een jaar besluiten over datzelfde jaar ineens kosten in rekening te brengen? 

* Kan de gemeente überhaupt zomaar eenzijdig een overeenkomst wijzigen?

 *Er wordt in het memo ook gesteld dat de huurinkomsten van de rotondes worden gebruikt om de kwaliteit van de rotondes te controleren en waar nodig de huurders hierop aan te spreken. Dit gebeurt al tweemaal per jaar door een extern bureau. Zou bijvoorbeeld de welstandscommissie dit niet kunnen doen? Dat kost geen 46.000 euro (gemiddeld genomen inkomsten bij 37 rotondes).

* Wat gaat de gemeente doen als huidige adoptanten massaal afhaken? Wie gaat de rotondes dan onderhouden, welke kosten zijn daarmee gemoeid en waar zijn die budgettair ondergebracht?

 * Wie (of welke organisatie) gaat de uitgifte eigenlijk organiseren? Doen we dat als gemeente of wordt daar een bedrijf voor ingehuurd? Wat gaat dat dan kosten en is dat een Zoetermeers bedrijf?