De Zoetermeerse wethouder Marijke van der Meer meldt op de social media het volgende bericht over de Mandelabrug.
Rondom de jaarwisseling 22/23 moesten we keihard in actie omdat ontdekt was dat de Nelson Mandelabrug een constructiefout had (verkeerde wapening in de nokken waarop de brugdekken rustten) en niet zekerweten veilig was. We hebben toen in een sneltreinvaart met behulp van veel partners belangrijke delen van de brug verstevigd en het stuk boven de snelweg er uit gehaald en vervangen door een gehuurde noodbrug.
Het kan zo niet blijven, want de noodmaatregelen zijn echte noodmaatregelen, niet geschikt voor de langere termijn, en lelijk. We hebben dus als college van alle kanten bekeken welke mogelijke oplossingen er zijn, met de nadruk op ‘mogelijke’. Een tunnel behoort bijvoorbeeld niet tot de mogelijkheden, vanwege o.a. het treinstation en de grote drinkwaterleiding die onder de A12 doorloopt. Er ligt nu een voorstel bij de gemeenteraad om te besluiten over de volgende hoofdlijnen.
Reconstructie brug: Hierbij gaan we de kolommen die de brug dragen zo maken dat de draagkracht groter wordt.
Aanpassen kapconstructie: Dit moet om ervoor te zorgen dat de kap lichter wordt. Daarbij moet de kap zo worden geplaatst dat er aan de zijkanten ruimte overblijft vanwaar de kap aan de buitenkant kan worden schoongemaakt. Oorspronkelijk was de kap zo gemaakt dat hij met de huidige ARBO-regels alleen nog kon worden schoongemaakt als het verkeer op de A12 wordt stilgelegd. Met de nieuwe constructie moet dat worden voorkomen.
Nieuwe langzaam-verkeer-verbinding: Dit betreft een fiets-/voetbrug die komt tussen de Mandelabrug en de Afrikaweg/Zuidweg. Dat wordt dus een nieuw viaduct over de A12 en het spoor voor voetgangers en fietsers zonder liften en roltrappen. Dat is heel belangrijk want er wordt nu zoveel gebruik gemaakt van de liften en roltrappen van de Mandelabrug dat ze veel te vaak storing hebben. Voor fietsers en brommers komt er met het nieuwe viaduct een goed alternatief waardoor de Mandelabrug minder verkeer hoeft te verwerken.
OV-plannen: Tot slot wordt aan de raad gevraagd om af te zien van een busplatform boven de A12. Centrum West blijkt uitstekend te voldoen als OV-knooppunt. Wel zijn er plannen om in de toekomst buslijn 400 door te laten rijden naar de Mandelabrug en vervolgens door naar Lansingerland. Als dat wordt uitgevoerd met verlengde bussen zorgen we voldoende halteruimte aan de Zuidweg.
Als de gemeenteraad akkoord gaat met deze plannen dan zijn we nog wel een paar jaar bezig met architecten, ingenieurs en mensen van de HTM, ProRail en Rijkswaterstaat om alles voor te bereiden. Zij moeten niet alleen nadenken over de beste technische oplossingen, maar ook hoe de werkzaamheden met zo min mogelijk overlast gerealiseerd kunnen worden. Alleen al het afsluiten van het spoor en de A12 voor werkzaamheden zal heel goed voorbereid moeten worden, en de Nelson Mandelabrug zal dan ook voor langere tijd niet gebruikt kunnen worden.
Maar als het allemaal klaar is, kunnen we er weer voor tientallen jaren mee vooruit!