Zoetermeerders met een elektrische auto mogen langer gebruik maken van hun eigen laadinfrastructuur, besloot de gemeente recent. Maar het verlengen van de vergunning kost wel 180 euro en daar is niet iedereen blij mee.
John Kuipéri, inwoner van de Juweellaan in de wijk Rokkeveen, kan het beleid van het college niet volgen. "De overheid dringt aan op energietransitie. Ik doe daaraan mee, heb zonnepanelen aangeschaft, de spouwmuur laten isoleren en kook niet meer op gas", laat hij aan www.zoetermeersdagblad.nl weten. "Wij zijn ook elektrisch gaan rijden en om daarvoor onze zelf opgewekte stroom te benutten, vroeg ik de
gemeente Zoetermeer om de mogelijkheid om een kabelgoot in de stoep naar mijn voordeur te leggen."
Veiligheid voetgangers
Kuipéri kreeg in januari 2021 een brief van de gemeente Zoetermeer waarin het idee wordt afgewezen. Dit omdat de veiligheid van voetgangers in het geding zou kunnen komen.
"In dezelfde brief attendeert de gemeente mij echter op de mogelijkheid van een vergunning voor een oplaadkabel over de stoep mits die met een rubberen mat wordt afgedekt. Drie dagen later al kreeg ik bericht dat de vergunning op het gemeentehuis kon worden afgehaald tegen betaling van 22,55 euro. Naast mijn voordeur liet ik een aansluitpunt installeren voor het opladen van de auto."
De gemeente Zoetermeer kondigde vervolgens aan dat de verstrekte tijdelijke vergunning niet zou worden verlengd. Een fikse tegenvaller voor de Zoetermeerders die hadden geïnvesteerd in laadvoorzieningen. De raad kwam terug op het besluit en de Zoetermeerders met een vergunning konden deze alsnog verlengen.
Aap uit de mouw
Kuipéri: "En nu komt de aap dus uit de mouw. Zoetermeer heeft bedacht dat de nieuwe vergunning 180 euro moet kosten. U leest het goed: 180 euro voor een vergunning waar Zoetermeer nauwelijks enige inspanning voor hoeft te leveren. Wetend dat ik 10 eurocent per kilowattuur bespaar als ik niet bij een Zoetermeerse laadpaal oplaad, maar bij mijn eigen voordeur, zal ik dus 1800kWh moeten laden om de kosten van de vergunning op te vangen."
De vergunning is geldig tot en met juni 2024 en Zoetermeerders kunnen nog tot en met 31 maart dit jaar ontheffing aanvragen. Na ruim twee jaar kan de vergunning gratis worden verlengd. "Waar het hier mijns inziens aan schort, is een krampachtige houding van de gemeente ten aanzien van de energietransitie. Waarom alleen nog maar laadpalen? Houdt de gemeente daar zelf soms een aardig zakcentje aan over?"
Reactie raadslid
Jeffrey van Gils, raadslid van VVD Zoetermeer, zegt verbaasd te zijn over de gang van zaken. "De kosten voor de vergunning zijn zo vastgelegd in de apv (algemene plaatselijke verordening) en legesverordening, daarin staat dat voor elke vergunning langer dan 1 maand een tarief van 180 euro in rekening gebracht moet worden. Dat is bijzonder vervelend, want als ik dit had geweten bij het vaststellen van de legesverordening had ik er een uitzondering voor proberen te maken. De eerstvolgende actualisatie van deze verordening is pas in december weer en komt dus te laat om er iets aan te veranderen."