De fractie van Zo! Zoetermeer heeft via de pers kennis genomen van het nieuws dat de gemeente Zoetermeer wil gaan handhaven door middel van scanauto’s.
"Naast het persbericht lezen we echter geen aanvullende informatie op de website van de gemeente", aldus raadslid Ruben van der Perk. "Op de website van P1 Parkeerservice Zoetermeer staat te lezen: ‘Per 1 februari 2024 wordt er gecontroleerd middels een scanauto. Dat betekent dat vanaf die datum ook houders van een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) digitaal aangemeld moeten zijn voor het parkeren in betaald parkeergebied. Opmerkelijk is dat er op de website van de gemeente geen informatie te vinden is over de gevolgen voor mensen met een gehandicaptenparkeerkaart. We hebben inmiddels begrepen dat deze mensen ook niet apart zijn geïnformeerd, zoals de houders van een parkeervergunning dat wel zijn. Hierover hebben we daarom aan het College de volgende vragen:
1. Wat zijn precies de gevolgen voor inwoners met een gehandicaptenparkeerkaart?
2. Zijn er nieuwe voorwaarden waaraan zij moeten voldoen? Zo ja, wanneer moeten zij daaraan voldoen, en wat is de procedure om daaraan te voldoen? Op welke wijze worden deze inwoners geïnformeerd?
3. Waarom zijn de houders van een gehandicaptenparkeerkaart niet tijdig geïnformeerd? Wat was de overweging om mensen met een vergunning wel vooraf te informeren, en de mensen met een gehandicaptenparkeerkaart niet?
4. Hoe is het college van plan gehandicapten die onze stad willen bezoeken te informeren over de eisen die worden gesteld aan de gehandicaptenparkeerkaart?