Zoetermeerse apotheekassistentes slikken het niet langer

28 March 2023, 11:17 uur
Lokaal
mainImage
Digitaal Dagblad
Burgemeesters checken veiligheid woning

Uit een poll onder Zoetermeerse apotheekassistentes blijkt dat 97% heel vaak, meer dan 1x per week, klachten van patiënten krijgt over steeds een ander merk of doosje van het geneesmiddel. Bijna 91% wordt heel vaak geconfronteerd met klachten van patiënten over het niet verkrijgbaar zijn van geneesmiddelen. Meer dan 80% krijgt regelmatig tot heel vaak klachten van patiënten over het niet meer kunnen krijgen van verband, incontinentiemateriaal of diabetesmateriaal.

Maar de uitslag die apotheker Joost van der Linde, voorzitter van de Kring Zoetermeerse Apotheken en huisarts Marlieke Maks, voorzitter van de Huisartsen Vereniging Zoetermeer het meeste dwars zit is dat meer dan 90% van de apotheekassistenten regelmatig tot heel vaak geconfronteerd wordt met boosheid en agressie van patiënten.

 “Dat is echt onaanvaardbaar”, vindt Van der Linde. “Mijn assistenten kunnen er echt niks aan doen. Zij staan dag en nacht klaar voor goede zorg voor de geneesmiddelen van patiënten. Ik snap best dat patiënten  boos zijn, maar ik vraag ze hun boosheid neer te leggen bij hun zorgverzekeraar. Want als apotheker sta ik ook redelijk machteloos. De problemen zijn het gevolg van preferentiebeleid en laagste prijs garantie van zorgverzekeraars.”

Huisarts Maks begrijpt waar de woede bij patiënten vandaan komt. “Natuurlijk verwachten we van iedereen respect aan de balie. Maar ook wij zien dat patiënten problemen hebben met niet-leverbare medicijnen en hulpmiddelen, of dat ze gedwongen moeten overstappen op een ander merk. Daarover is veel onbegrip bij patiënten. De huisartsen en apothekers worden door de zorgverzekeraars in de positie van kop van Jut geplaatst. Wij bepalen dit beleid niet, maar de zorgverzekeraars schuiven de verantwoordelijkheid ervoor wel op ons af. 

Er moet nu echt ingegrepen worden door de Minister”, vindt Maks. Ze verwijst naar een brief van de landelijke organisaties van huisartsen, medisch specialisten, apothekers en Patiëntenfederatie aan minister Kuipers van januari van dit jaar. “Daar komt dan een brief van 28 kantjes op terug waarin ik vooral lees dat de Minister op het vlak van geneesmiddelen aan de leiband van zorgverzekeraars blijft lopen. Hij moet zich daaraan durven te ontworstelen. Het systeem van een wirwar van allemaal per zorgverzekeraar verschillende regeltjes en vergoedingen voor geneesmiddelen is vastgelopen. Patiënten, hulpverleners, en medewerkers worden vermalen worden door dit systeem. Hij moet durven te vertrouwen op het maatwerk en de kleinschaligheid van hulpverleners die hun patiënten kennen.”

De poll die onder Zoetermeerse apotheekassistentes is uitgezet vloeit voort uit de actie van apotheekassistentes in den lande “We slikken het niet langer”. “In Rotterdam bereiden apotheekassistentes nu een staking voor” vertelt Van der Linde. “Dat is ook een gevolg van het jarenlange knijpbeleid van zorgverzekeraars”, vertelt Van der Linde. “Vooral VGZ heeft er een handje van om telkens nog onder de tarieven van andere verzekeraars te duiken. Andere verzekeraars moeten daar wel in mee om concurrerend te blijven, en zo helpen ze de geneesmiddelenzorg om zeep. Wij gunnen onze apotheekassistenten een flinke salarisstijging, die recht doet aan alle gestegen prijzen, maar verzekeraars moeten dat wel mogelijk maken. De onvrede van assistentes over wat ze achter de balie te verduren krijgen is al erg genoeg. Het allerminste wat je dan moet doen is voorkomen dat de salarisontwikkeling ook ernstig achterblijft en stilstaat.”

Apotheker van der Linde besluit met “Agressie aan de balie is nooit acceptabel. Ik wil graag samen optrekken met patiënten, huisartsen en apothekers zodat de gesprekken weer over de medicatie en de gezondheid van de patiënt gaan en niet over het beleid van de zorgverzekeraars.”