'Belangrijk om elkaar te inspireren'

5 June 2019, 16:19 uur
Ondernemen
mainImage
Voorburgs Dagblad/ Dagblad070
Harry Wientjens vertelt met enige passie over vitaal leiderschap.

In het The Hague Beach Stadium werd onlangs een FBDH- vitaliteitsborrel gehouden die in het teken stond van mentale vitaliteit. Harry Wientjens, Rabobank directeur ‘Particulieren en Private Banking’ vertelde tijdens de energieke middag enkele ‘mentale verhalen’, die goed pasten in het initiatief van de FBDH. Dit is het netwerk van Haagse werkgevers en werknemers die zich bezighouden met vitaliteit op de werkvloer. FBDH deelt kennis en informatie, inspireert en verbindt bedrijven door het organiseren van bijeenkomsten.

“Het doel van deze bijeenkomst richtte zich op de vitaliteitsmanagers van grotere bedrijven”, legt Harry Wientjens uit. “We wilden hen laten zien wat er zoal in het Haagse mogelijk is op het gebied van vitaliteit. Door mijn betoog kon ik eveneens belichten wat de Rabobank zoal aan vitaliteit doet. Het gaat  bij ons om persoonlijk leiderschap waarin verandervermogen en vakmanschap een onderdeel vormen”.

Inspireren

“Voor de grotere bedrijven en het MKB is het belangrijk om elkaar zodoende te inspireren”, vervolgt Harry Wientjens. “Dat is ook iets waar de Rabobank voor staat. Creëer met elkaar een netwerk waarin je elkaar helpt en kennis deelt. Er komt in deze tijd veel op de mensen af. Dan hoef je maar te denken aan nieuwe arbeidsomstandigheden en trends waar technologieën en veranderde regelgeving een rol spelen. Juist dan gaat het er om dat je als werkgever inspeelt op de vier dimensies van vitaliteit, namelijk fysiek, sociaal-emotioneel, mentaal en inspiratief”.

Ambitie

Harry Wientjens: “De Rabobank heeft de ambitie om als werkgever ‘dé opleider van Nederland’ te zijn. Dit betekent dat je medewerkers leert equiperen naar een volgende stap in hun loopbaan. Kortom, je hebt nu een bepaalde baan maar op basis van je competenties kun je die in een andere setting elders ook prima vormgeven. Het programma ‘Van Rabo naar PABO’ is bijvoorbeeld een groot succes. Indien je beschikt over goede communicatieve vaardigheden, de rust hebt en dingen goed kunt uitleggen, kan je een zeer geschikte leraar of lerares worden. Zo heb je dus allerlei vormen van vitaliteit die voor je eigen bedrijfsvoering en de medewerkers van belang zijn”.

Mindset

De werkgever blijft een doorslaggevende rol spelen. Want in hoeverre zorgt een werkgever er voor dat medewerkers over bepaalde problemen gaan nadenken? ,,Ik heb wel eens met een aantal managers gesproken die iets anders gingen doen”, aldus Harry Wientjens. “Toen bleek dat ze hun CV al vele jaren niet hadden bijgewerkt. Daar moet je dus iets mee. Dit is een bepaalde mind-set waarover je met elkaar kunt nadenken. Het is de uitdaging om jezelf als persoon te verbreden. Waar je vroeger enkel de ‘topspecialist’ was, moet je breder georiënteerd zijn. De kunst is om daar samen naar te kijken”.   

Klanten

Hoe kan de Rabobank als grootste MKB-bank ervoor zorgen dat er op het gebied van fysieke vitaliteit iets voor de klanten wordt gedaan?  “We hebben nu met het Beach Stadium geregeld dat er een soort ‘tien ritten-kaart’ beschikbaar is”, zegt Harry Wientjens. “Hier betaalt de ondernemer zelf ook een kleine bijdrage voor. De Rabo-klanten kunnen dan ervaren hoe het is om aan zee te sporten. De uitdaging is om het vooral laagdrempelig te maken.  Zo’n ‘tien ritten kaart’ is een tool om de fysieke vitaliteit bij onze klanten te vergroten”.

 

 

  

 

 


Door: Bart Bakker