College blijft vol inzetten op tegengaan leerachterstanden

2 November 2020, 11:36 uur
Politiek
mainImage

Het college blijft vol inzetten op het tegengaan van leerachterstanden bij Haagse scholieren. Het voorkomen en verminderen daarvan is niet alleen het eerste aandachtpunt van de dit jaar ingestelde Taskforce Continuïteit Opvang en Onderwijs regio Haaglanden, ook heeft de gemeente via de Stichting Leergeld dit jaar al ruim 18oo devices en 250 wifi-hotspots verstrekt heeft aan kinderen met een Ooievaarspas, wordt er extra geïnvesteerd in zomer-en vakantiescholen, huiswerkfaciliteiten in bibliotheken en buurthuizen en hulp in de klas of online van studenten in samenwerking met de Leidse Universiteit.

Desondanks is het college niet alleen bezorgd over het aantal kinderen dat op achterstand komt, maar ook wat betreft de omvang van die achterstand, zo antwoordt het maandag op vragen van Islam Democraten-fractievoorzitter Tahsin Çetinkaya. Volgens het stadsbestuur behoort in Den Haag 28% van de kinderen op basis van sociaaleconomische kenmerken tot de doelgroep met de grootste risico’s op achterstand. Het zijn vooral deze kinderen die het meeste risico lopen dat hun achterstand door de coronamaatregelen vergroten, zo stelt het college. Het geeft het raadslid aan dat scholen niet alleen al over verschillende technologieën beschikken om onderwijs op afstand vorm te geven, maar zich op dat gebied ook razendsnel ontwikkelen. Echter, 'zolang niet alle leerlingen beschikken over de middelen om daar gebruik van te maken blijft dat een aandachtspunt. Het college blijft daarom devices en wifi-hotspots verstrekken aan kinderen met een Ooievaarspas'.

Çetinkaya vraagt het college ook aandacht voor het feit dat scholen soms noodgedwongen kinderen naar huis sturen omdat er een docent voor handen is, en wijst daarbij op de problemen daarbij voor werkende ouders. Het stadsbestuur geeft aan wekelijks in gesprek met de schoolbesturen en besturen van kinderopvang te zijn over het vervangingsvraagstuk van leraren, dat 'zeer complex is en slecht voorspelbaar'. Schoolbesturen doen er volgens het college alles aan om leerlingen zoveel mogelijk op school te houden, maar 'daarnaast is het de realiteit dat er zowel onder leerkrachten als onder leerlingen een hoog ziekteverzuim is ten gevolge van (de maatregelen rond) corona'.

Daarom zijn veel scholen daarom op dit moment bezig zogenoemd hybride onderwijs in te voeren, de mogelijkheid zowel in het klaslokaal als thuis een les te geven of te volgen. Ook werken scholen al met stagiaires van een lerarenopleiding om lesuitval op te vangen, en kunnen zij gebruikmaken van de invalpool Haagse Vakkrachtwaar professionals uit verschillende vakdisciplines (muziek, sport, kunst etc.). Ook wordt er gewerkt aan uitbreiding van de nu nog bescheiden pool met studenten die kunnen worden ingezet ter ondersteuning van leerkrachten, zo laat het college Çetinkaya weten.