D66: Stel geluidszones in om herriemotoren te weren

27 February 2022, 19:01 uur
Politiek
mainImage

Vooral in het zomerseizoen ervaren veel Hagenaars overlast van motoren met een sportuitlaat en permanente geluidshinder door verkeer. D66-kandidaat Can Güneyli: “Niet alleen worden mooie zomeravonden hierdoor verpest, maar bewoners doen soms geen oog dicht meer. Waarom accepteren we dit nog?”

De politie kan al met snelheidsmeters zien wie te hard rijdt, maar de technologie bestaat om met slimme geluidsmeters te meten welke auto’s en motoren er teveel herrie maken. Zo kunnen straks verkeersaso’s niet alleen op de bon worden geslingerd voor te hard rijden, maar ook voor te harde herrie maken. Ook moet het meldpunt waar buurtbewoners overlast kunnen melden bekender worden. Zo kan de politie gerichter controleren en kan geluidshinder effectiever worden aangepakt.

Naast geluidsmeters wil D66 ook geluidszones waar je als motorvoertuig niet meer dan 70 db aan herrie mag maken. Güneyli: “Dat komt erop neer dat we willen dat die motor verderop bij je in de straat niet harder mag klinken dan de stofzuiger waar je naast staat in je eigen woonkamer. En met deze tijdelijke geluidszones voorkomen we ook dat herriemakers onnodig rondjes gaan rijden”.

Langs drukke wegen waar omwonenden veel last hebben van geluidshinder moet geluidsdempend asfalt en meer geluidsschermen komen. Rond de Lozerlaan en het Schenkviaduct bijvoorbeeld zou dit veel hinder tegengaan. “Voor het Schenkviaduct is dit onze korte termijnoplossing. Onze ultieme oplossing is om het Schenkviaduct om te bouwen tot een park, zoals de Highline in Manhattan”, aldus Güneyli. “We bouwen bestaande wegen om, we stellen geluidszones in en we slingeren herriemakende verkeersaso’s op de bon. Op die manier geven we de straat echt terug aan de bewoners”.