Twee topprioriteiten in Haagse Educatieve Agenda 2020-2021

5 November 2020, 17:33 uur
Politiek
mainImage
Gemeente Leidschendam-Voorburg

Het college heeft in zijn donderdag gepresenteerde Haagse Educatieve Agenda 2020-2021 twee topprioriteiten uitgesproken: Gelijke kansen voor alle kinderen en jongeren in het Haagse onderwijs èn voldoende en bekwame leraren.

Volgens het stadsbestuur is het in een stad als Den Haag waar de sociale scheidslijnen hardnekkig zijn en zelfs dieper dreigen te worden, de opdracht van de gemeente, het onderwijs en de kinderopvang zich 'maximaal in te spannen om alle kinderen gelijke kansen te bieden'. Het college realiseert zich dat dit diepgewortelde maatschappelijk vraagstuk niet alleen een onconventionele aanpak vraagt, maar ook verdiepend onderzoek naar oorzaken en beïnvloedingsmogelijkheden.

Uit een werkconferentie over de uitkomsten van een onderzoek vorig jaar naar de gelijke kansen in het Haagse onderwijs, kwam een aantal uitgangspunten en aanbevelingen. Dat ging om het feit dat serieuze interventies ook moeten worden gekoppeld aan serieuze investeringen. Stel op basis van onderzoek prioriteiten wat er moet gebeuren en doe die paar dingen dan ook echt goed, kwaliteit is beter dan kwantiteit, en, niet helemaal nieuw, richt je daarbij op de kinderen met een grote achterstand die het meeste profiteren van de maatregelen.

Met die uitgangspunten in gedachten focust het jaarplan 2020-2021 zich op een aantal aanbevelingen, stelt het college. Verbeter de kwaliteit van de voor-en vroegschool, zorg ervoor dat je de echte doelgroep bereikt, investeer in extra leertijd, huiswerkbegeleiding/examentraining en studiefaciliteiten voor kinderen uit achterstandsituaties, zorg ervoor dat onderwijsprofessionals zich nog bewuster worden van hun rol, verwachtingen en misschien (on-) bewuste (voor-)oordelen in relatie tot leerlingen en ouders. Volgens het college onderstrepen de gevolgen van de coronamaatregelen alleen nog maar de dringende noodzaak om extra in te zetten op de achterstand die vooral kinderen uit achterstandssituaties oplopen.

De HEA richt zich ook op een ander heikel punt in ook het onderwijs in Den Haag; een groot lerarentekort, dat alleen nog maar oploopt. En dat, zo geeft het college aan, voldoende bekwame leraren het fundament vormen van kwalitatief goed onderwijs. Zonder genoeg docenten heeft ook invloed op de resultaten van andere HEA-ambities. De gemeente kan het lerarentekort niet alleen oplossen meldt zij, dat vraagt om een aanvalsplan met een regionale scope en in samenwerking met de Rijksoverheid.

Het college geeft in het plan aan dat niet alles kan worden gerealiseerd, omdat eerdergenoemde prioriteiten 'veel inzet vragen, komen de andere ambities uit de HEA meer onder druk te staan'. Het dwingt de gemeenten weloverwogen keuzes te maken: wat is op welk moment belangrijk. Het college blijft komend jaar zoeken naar een verantwoorde manier om budgetten vrij te maken om de doelstellingen/ambities te realiseren. Dat betekent ook keuzes maken in het staande beleid. "Niet van alles een beetje, maar meer doel-en resultaat gericht."