Supermarkten prijzen in hun folders vooral etenswaren aan die ongezond zijn. Ongeveer 80 procent van de aanbiedingen van supermarkten betreft producten die niet onder de Schijf van Vijf vallen, blijkt uit onderzoek van supermarktvergelijker Questionmark in samenwerking met de Transitiecoalitie Voedsel.
Tussen supermarkten onderling zijn grote verschillen. Zo houden sommige supers rekening met de hoeveelheden suiker, zout en vet in het voedsel, terwijl anderen daarin achterlopen. Ook biedt de ene supermarkten amper alternatieven aan voor producten waarin vlees is verwerkt, waar de ander stevig inzet op plantaardige producten.
"Wat ons betreft is deze benchmark een eerste stap naar een grootschaliger en terugkerend onderzoek naar de manier waarop supermarkten zich inzetten om de gezonde en duurzame keuze voor consumenten de gemakkelijke keuze te maken", zegt Willem Lageweg van Transitiecoalitie Voedsel. Het onderzoeksrapport is aan staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid).
Door: ANP