Een grote groep mensen reageerde op de oproep van de fractie van Zó! Zoetermeer om te komen praten over het parkeren in de Binnenstad en rondom de Afrikaweg. Zowel de bestaande als de verwachte problemen werden besproken en afgesproken is dat de betrokkenen met elkaar gaan samenwerken.
De avond werd georganiseerd door de raadsleden van Zó!, Roel van der Vlies en Marijke van der Meer en er reageerden ruim 50 mensen op de oproep, waarvan een aantal namens bewonerscommissies of VvE’s. De bijeenkomst vond plaats op 9 mei.
Niet iedereen kon naar de bijeenkomst komen, maar de meesten waren aanwezig om zich te laten informeren over de plannen die er zijn en te vertellen welke problemen er nu al spelen. Fractievoorzitter Marijke van der Meer: "We hebben gesproken over flink wat parkeerproblematiek. Rondom de Afrikaweg zijn er plannen voor 4500 woningen en daar komen veel minder parkeerplaatsen bij dan gebruikelijk. Het is niet duidelijk hoe geborgd wordt dat er in Meerzicht en in Driemanspolder geen enorme parkeeroverlast gaat ontstaan."
In het Stadshart is sprake van nieuwe torens aan de Nederlandlaan, Engelandlaan (2x), Italiëlaan, Markt, Brusselstraat, Denemarkenlaan (3 of 4), Luxemburglaan (2x), Belgiëlaan en Franklijnlaan. Voor al die torens van 20 verdiepingen en soms nog meer, wordt gerekend op een halve tot één parkeerplaats per woning, ook veel minder als in het huidige parkeerbeleid. Maar als blijkt dat in die pak-hem-beet 1500 nieuwe woningen toch mensen komen te wonen die meer auto’s nodig hebben om naar hun werk te gaan, bijvoorbeeld de jonge tweeverdieners en de zogenaamde emptynesters (de mensen van wie de kinderen het huis uit zijn), dan is helemaal onduidelijk waar die auto’s moeten parkeren.’
Tijdens de bijeenkomst is er ook gesproken over de problematiek die er nu al is. Achter de Europaweg in De Leyens en in de Reimsstraat is het overdag vooral vol door de bedrijven en ook door de auto’s van de gemeente en de bibliotheek. In de avond en de nacht zijn er knelpunten rond de Berlijnstraat, de Duitslandlaan, de Denemarkenlaan, en de Belgiëlaan.
Van der Meer: "Dat komt vooral door het ombouwen van de kantoren tot woningen. Daarmee verplaatst de parkeerbehoefte zich natuurlijk van de dag naar de avond en dat is intussen een probleem. Wie op een doordeweekse avond gaat kijken, ziet dat er nauwelijks meer ruimte is. Een voorbeeld is de verbouwing van Europaweg 81. Dat gaat nu gebeuren en daar komen 111 woningen in. Het uitgangspunt is dat de meeste auto’s voor dat complex gewoon op straat gaan parkeren, maar die ruimte is er helemaal niet."