Interview met directeur Prinses Amaliaschool

11 April 2019, 09:48 uur
Algemeen
mainImage
Zoetermeers Dagblad

De Prinses Amaliaschool in Meerzicht startte dit schooljaar met keuze-ateliers, creatieve en praktijkgerichte vakken waar kinderen van de Unicoz-basisschool zich extra kunnen ontplooien. Jerremey Schutte, sinds 1 april 2016 directeur van deze school, vertelt over de voordelen van deze bijzondere vorm van lesgeven. 

Het hele jaar door dezelfde vakken op dezelfde momenten: het is al lang niet meer van deze tijd. Basisscholen zoeken steeds meer naar innovatie van het lesaanbod en op de Prinses Amaliaschool aan het Schansbos gebeurt dat onder meer met de keuze-ateliers. In september 2018 werd er een permanent vervolg gegeven aan de pilot twee jaar eerder.

Kritisch kijken

"Kinderen uit de 21e eeuw hebben andere vaardigheden nodig dan wij dertig jaar geleden. Dus we zijn kritisch gaan kijken wat we kunnen verbeteren, wat er weg moet en bij kan. Eén van onze visiepijlers is dat we talentgericht onderwijs willen verzorgen. We willen dat kinderen op verschillende manieren kunnen leren en verwerken en op een creatieve wijze bezig zijn met de doelen die centraal staan. Aan de andere kant vinden we het belangrijk dat de kinderen in aanraking komen met diverse, creatieve vakken om te kijken waar hun talent licht", zegt Schutte, die voor zijn komst naar de Prinses Amaliaschool twaalf jaar op De Oranjerie in Oosterheem werkte, onder meer als adjunct.

"Hebben alle kinderen nou veertig weken per jaar het vak drama nodig, of dans, of techniek? Sommige kinderen hebben daar minder talent voor of vinden dat niet leuk, terwijl de ander staat te stuiteren voor een keer extra gym. Toen hebben we ervoor gekozen om het basisaanbod van de creatieve vakken over drie middagen te verdelen. Eén middag hebben we vrij geroosterd voor het keuze-atelier. Zodat kinderen extra kunnen excelleren in een bepaald vak."

Opzet

De opzet ziet er als volgt uit: elke drie weken zijn er minstens zes keuzevakken voor de leerlingen van de groepen 1 tot en met 8. De leerlingen van de groepen 1 tot en met 3 zijn op vrijdagmiddag aan de beurt, de groepen 4 tot en met 8 op maandagmiddag. Steeds mag één klas als eerste bepalen welke keuze-ateliers zij gaan volgen. Sommige vakken zoals gym en koken blijven terugkomen, eventueel in andere vorm, andere vakken komen er nieuw bij. 

"Er zijn denk ik al zo'n veertig, vijftig verschillende keuze-ateliers voorbij gekomen. Het aanbod is heel gemêleerd", zegt Schutte. "Kinder-EHBO, activiteiten in de natuur, kookles, zang, dans; het is groepsdoorbroken en de kinderen zelf kiezen de activiteit. Daarnaast proberen we steeds meer een beroep te doen op de hulp van ouders die ook heel enthousiast zijn. Er is nu een moeder die kooklessen geeft en we hebben een moeder die doventolk is en daar les in gaf. Ook stijldansen, handlettering en kaarten maken konden we door de inzet van ouders aanbieden. Ze komen dan een uurtje eerder om hun kinderen op te halen en vinden het leuk betrokken te zijn."

De ruim 200 leerlingen van de Prinses Amaliaschool zijn tijdens de keuze-ateliers niet alleen bezig met het vak zelf, maar ook andere klassieke vakken zoals taal, rekenen en begrijpend lezen passeren vaak onopgemerkt de revue.

Samenwerking

"Verder is de samenwerking leuk om te zien tussen de groepen 4 tm 8. Omdat je doelstellingen anders zijn en we hierbij niet vanuit één leerlijn werken. Belangrijk is dan ook dat we een activiteit gedifferentieerd kunnen geven. We hebben nu een keuze-atelier turnen en dat moeten kinderen uit groep 1 kunnen doen en kinderen uit groep 8."

Schutte ziet het liefste dat de keuze-ateliers op de school blijven, het liefste over periodes langer dan drie weken met duidelijker leerdoelen. "Dat is onze stip aan de horizon."