Lynnette de Weijer uit Zoetermeer verblijft momenteel in Punta del Moral in het zuiden van Spanje en kan voorlopig niet naar Nederland vanwege de corona-uitbraak. De laatste vlucht waarmee ze terug kon was op 20 maart, maar door lichte griepklachten besloot de Zoetermeerse in haar appartement te blijven. De Weijer, die voor haar bedrijf Braindoc.nl een paar keer per jaar in Punta del Moral vertoeft, deelt haar ervaringen tijdens de Spaanse lockdown met www.zoetermeersdagblad.nl.
'Punta del Moral/Ayamonte, 12 april 2020:
Dit jaar is er geen Semana Santa in heel Spanje. Dit heeft een veel grotere impact op de Spaanse gemeenschap, dan wij in Nederland denken. Het is niet gewoon een feestje dat wordt afgelast. Het gaat om een jaar werk, waar de hele gemeenschap zijn ziel en zaligheid in heeft gelegd, die zo in de prullenbak verdwijnt.
Beleving van Pasen
In Nederland 'vieren' wij op 1e en 2e paasdag, de verrijzenis van Christus. Wij staan stil bij het het eeuwige leven. De symbolen, zoals eieren, de kuikentjes, de ontluikende paastakken; alles wijst op een nieuw begin. Vroeger was dat anders, maar in de loop der tijd is de beleving veranderd.
Hier in Spanje wordt geen Pasen 'gevierd'. Hier wordt de lijdensweg van Christus herdacht en men komt gezamenlijk tot inkeer. Dit is dus een totaal andere belevenis van Pasen. Het gaat om dezelfde gebeurtenis, dezelfde persoon, dezelfde religie, maar heel anders beleefd. Spanjaarden kennen ook geen Tweede Paasdag. Het religieuze hoogtepunt van de Pasen hier, ligt in de week voorafgaand aan de kruisiging van Christus. Deze begint op de zondag voor Pasen.
Semana Santa
Ayamonte is, net als het hele land, verdeeld in verschillende stadsdelen; 'hermandades' (broederschappen). Iedere hermandad heeft een eigen beeld van Christus. Op de Witte Donderdag en Goede Vrijdag, wordt dit loodzware beeld in een processie door de stad gedragen. Het is een eer om drager te mogen zijn. De kosten voor het onderhoud van het beeld, de processie, de muziek en de hele ceremonie wordt door de hermandad gedragen. Iedereen levert op één of andere manier een bijdrage.
Feitelijk begint de Semana Santa al de dag na Pasen met de voorbereidingen voor het volgende jaar. De kosten die worden besteed, zijn een weergave van de welstand van de hermandad. De Spanjaard is een trots volk. Er wordt grote waarde gehecht aan uiterlijkheden. Een Spanjaard eet liever de hele week brood, dan dat hij voor zijn vrouw geen nieuwe jurk voor Pasen kan kopen.
Semana Santa is dus veel meer dan de feestweek, die wij als buitenstaander zien. Het heeft een verbindende functie, omdat iedereen in de hermandad elkaar kent en samenwerkt en in spiritueel opzicht met elkaar verbonden is. Men toont aan de buitenwereld hoe welgesteld men is en welke prioriteiten men stelt.'