Zelf ben ik één van die personen die zich niet elk jaar bezighoud met overstappen van energieleverancier of zorgverzekeraar en of dat een besparing oplevert. Ik zit al jaren bij dezelfde provider. Jawel, ze bestaan nog, de 'trouwe klanten', ook wel slapers genoemd.
Je gaat er toch vanuit dat elke organisatie zich bezighoudt met wat de concurrentie doet en daar de tarieven min of meer op afstemt. Laatst werd ik benaderd door mijn provider dat mijn belkosten omlaag konden. Ze hadden het verbruik gemeten en kwamen met een nieuw voorstel. Kijk, dat noem ik service. Klantbehoud in plaats van omzetbehoud.
Hypotheekadvisering
Terug naar het vakgebied waar ik zelf actief in ben: hypotheekadvisering. Het zou toch geweldig zijn als de bank of geldverstrekker opbelt en aangeeft dat zij de hypotheekrente hebben verlaagd en dat ze jou deze lagere rente ook gunnen! Dus wel het voordeel van renteverlaging, maar niet het nadeel van de verhoging. Was het maar zo simpel. Ik zou je nu kunnen uitleggen waarom het niet kan, echter zou dat een saai en ingewikkeld verhaal worden, waardoor je afhaakt met lezen.
Conclusie is dat het niet kan. De hypotheekverstrekker maakt met jou een afspraak voor de termijn van de rentevaste periode en daar houden we ons dan beiden aan. Ga je weg en is de rente die jij betaalt hoger dan wat de hypotheekverstrekker op dat moment krijgt voor jouw oude hypotheek? Dan betaal jij het verschil! Wij noemen dat inmiddels een boeterente.
Klantenbinding
Onze overheid is al jaren bezig om deze manier van klantenbinding aan banden te leggen. Wat tot nu toe niet heel veel verschil heeft gemaakt dan alleen een mildere manier van het berekenen van het verschil. Kortom, een iets lagere boeterente. En oh ja, de optie rentemiddeling. Je krijgt een lagere rente en de boete die dat met zich meebrengt, smeert de hypotheekverstrekker uit over de looptijd van de nieuwe rentevaste periode. Dus of dat nu veel verschil zal maken?
We zijn dus gedwongen slapers van een hypotheekverstrekker. Of toch niet?
Vorige week hoorde ik iemand in de lift vertellen dat ze waren verhuisd naar een andere koopwoning omdat de boete bij oversluiten veel te hoog was en bij verkoop was er geen boete. Ook een optie, maar wel één die je wenselijk moet vinden. Wat ik aan dit verhaal zo geweldig vind, is dat er wel onderzoek naar gedaan is. 'Wat is eigenlijk de boeterente wanneer ik alles aflos?' Die vraag, daar zou je eigenlijk antwoord op moeten hebben!
Laten we afspreken dat ik eens naga of mijn energiecontract goedkoper kan en dat jij nagaat hoe hoog je boeterente werkelijk is. Dan ben jij wellicht die persoon in de lift die zegt; 'verhuizen, nee hoor, de boete viel reuze mee. Die heb ik zo kunnen betalen en ik heb inmiddels een zeer lage rente en ben voorlopig weer een nieuwe slaper.'
Bennie de Jong, in 1994 geboren te Gouda, is sinds 2014 hypotheekadviseur en sinds 2015 de jongste hypotheekadviseur met een eigen kantoor in Zuid-Holland: het in Zoetermeer gevestigde SpaaQ. Inmiddels is hij meer dan 500 tevreden klanten verder. Vanuit het partnership met zoetermeersdagblad.nl werpt hij met deze columns maandelijks een blik op de hypotheekmarkt.