Het Zoetermeerse college is akkoord met een nieuwe positionering van de stad. Dat is goed nieuws, want een duurzame, eenduidige citymarketingstrategie is meer dan welkom. Hoewel alle keuzes die in de afgelopen jaren zijn gemaakt op zichzelf kunnen worden verklaard, is niet elke keuze even gelukkig gebleken. Dat vindt citymarketeer Martin Boisen, die in opdracht van de gemeente de bestaande citymarketingstrategie heeft onderzocht. Op basis van zijn bevindingen is een advies geschreven over hoe de stad Zoetermeer in de toekomst het best is te vermarkten. Dit advies is goed ontvangen en nu wordt gewerkt aan een actieplan.

Dit klinkt rigoureuzer dan het is, want de toekomstige citymarketingstrategie zal niet veel nieuwe thema’s bevatten. Zoetermeer is nu eenmaal een groene, levendige stad met een groot vrijetijdsaanbod en een enorm gevarieerde cultuur- en evenementenagenda. Ook is er een werkelijk onderscheidende campusfunctie aan het ontstaan in het gebied rond de Dutch Innovation Factory en het voormalig Siemens-terrein. De activiteiten in dit gebied en de goede bereikbaarheid van de stad maken Zoetermeer tot een aantrekkelijke vestigingsplaats voor innovatieve bedrijven én voor jonge professionals die bij deze bedrijven werkzaam zijn of hiervoor worden opgeleid. Het ligt voor de hand om in een nieuw actieplan juist van deze onderscheidende eigenschappen gebruik te maken.

Ondanks dat de hoofdthema’s niet wijzigen, betekent de nieuwe koers toch een heleboel voor Floravontuur Promotie Zoetermeer als organisatie, die niet alleen verantwoordelijk is voor de realisatie van grote evenementen in onze stad, maar die ook de Zoetermeerse evenementenagenda coördineert en de online en offline communicatie met bewoners en met (potentiële) bezoekers onderhoudt.

Evenementen zullen gaan meebewegen met het levendige en sportieve karakter dat Zoetermeer wil uitstralen en dit geldt net zo goed voor de communicatie- en marketingactiviteiten. Het vraagt om creativiteit op alle vlakken én het biedt ons energie om nieuwe kansen te benutten, om nieuwe initiatieven te ontwikkelen en om anderen die met nieuwe initiatieven bij ons aankloppen te ondersteunen door middel van advies en/of van een financiële garantstelling. Er is een hoop te doen, 2018 wordt een uitdagend jaar!

Ruud Steggerda is directeur van stichting Floravontuur Promotie Zoetermeer. Zijn columns hebben betrekking op citymarketing en stadspromotie, op evenementen die in Zoetermeer worden georganiseerd en op samenwerkingen die voor een prettige en bruisende woon-, werk- en leefomgeving zorgen.