Ik deed voor het eerst mee aan de jaarlijkse traditie die avondvierdaagse heet. Mijn vrouw liep de afgelopen jaren met de oudste, maar bij deze editie waren ook onze andere twee kinderen van de partij. Na lichte tegenzin, vooral opgewekt door de onheilstijdingen over het weer, verscheen ik aan de start van de vijf kilometer.

De praktijk viel enorm mee en het werd zelfs zonnebrillenweer. Een grappende medewandelaar merkte op dat; ‘Zoetermeer zo’n slaapstad is, dat zelfs de bliksem en de donder wegblijven’. Uiteraard is de kern van die grap geen waarheid en de avondvierdaagse bracht mij zelfs op nieuwe ideeën voor onze City Marketing.

Het slenteren – want sneller gaat ‘de vijf’ helaas niet – bracht mijn gedachten op de aangescherpte boodschap die wij vanuit City Marketing uitdragen. Deze komt onder meer neer op Zoetermeer als dé stad voor de actieve levensstijl en sport. ‘Leisure’ bleek in de praktijk toch te algemeen. Met de vernieuwde uitgangspunten in het achterhoofd, kan ik mij geen betere marketing bedenken dan de avondvierdaagse. Ik ben immers met heel veel anderen actief geweest en dat langs plekken waarvan ik het bestaan niet wist. Regelmatig werd ik verrast door bijvoorbeeld het vele natuurschoon en ik was zeker niet de enige.

Vierdaagse voor ondernemers

Ter ondersteuning van onze City Marketing-strategie stel ik daarom een ondernemers-vierdaagse voor. Deze creatieve benadering leent zich wat mij betreft erg goed als kennismaking met de gemeente en haar mogelijkheden. In plaats van een tocht met honderden gillende kinderen, opteer ik dan wel voor ‘tunnel-lounge’, een aaneenschakeling van ontspannen live muziek in de vele tunnels. Het schijnt dat je op een bepaalde leeftijd ongevoelig wordt voor hoge tonen, maar dankzij de vierdaagse weet ik dat in ieder geval mijn gehoor nog jeugdig is.

De muziek tijdens de alternatieve vierdaagse kan een podium zijn voor lokaal talent en er is vast ook iemand te vinden die met vinyl onder een brug wil staan. De pauzemomenten tijdens de tocht worden vanzelfsprekend door horecabedrijven ingevuld en alles bij elkaar resulteert dat in een sportief netwerkevenement, waarbij de stappentellers synchroon lopen met het uitwisselen van ondernemerskansen. We lopen wel de tien kilometer, want als je zaken wilt doen, moet je meters maken.

Hoe dan ook ben ik volgend jaar weer bij de reguliere versie aanwezig. Het was een positieve ervaring en daarom mijn complimenten aan de organisatie. De vele vrijwilligers en betrokkenen hebben punten gescoord!

Geboren en getogen in Amsterdam, maar ondertussen woont Stijn Brandenbarg (1975) al circa tien jaar in Zoetermeer. Na een langdurige carrière in de commerciële – en sociale arbeidsbemiddeling, stapte hij in 2016 over naar de afdeling Economie om zich in te zetten voor de gemeentelijke ondernemersdienstverlening. Hij adviseert bedrijven in horeca en detailhandel en denkt met ondernemers mee over de toekomst en de kansen voor horeca en winkelgebieden in de stad.

Laat een reactie achter