'Deal' cao streekvervoer, staking van de baan

2 July 2018, 10:13 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De bonden en werkgevers in het streekvervoer hebben afspraken gemaakt over een nieuwe cao. Daarmee zijn de aangekondigde stakingen opgeschort. FNV, CNV en de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer hebben dit laten weten. Voorzitter Fred Kagie van de VWOV spreekt van een deal.

De cao voor het streekvervoer geldt voor 12.000 werknemers. De bonden leggen het onderhandelingsresultaat nog voor aan hun leden. De bonden eisten een loonsverhoging van 3,5 procent, maatregelen om de werkdruk te verminderen en meer (plas)pauzes.

Afgesproken is dat de cao een looptijd heeft van 2,5 jaar, van 1 januari 2018 tot en met 31 juli 2020. De loonsverhoging is gemiddeld 3 procent per jaar, in totaal 7,5 procent en 650 euro eenmalig.

Extra pauzes en vermindering van werkdruk komen er ook: minimaal 82,5 procent van alle diensten heeft een onderbreking binnen 2,5 uur arbeidstijd, maximaal 17,5 procent van alle diensten heeft een onderbreking binnen 3 uur arbeidstijd. ,,Het is een duidelijke en controleerbare verbetering in de pauzes van chauffeurs, daar zijn we zeer tevreden over," zegt Hanane Chikhi van CNV Vakmensen.

Paula Verhoef, van het FNV: ,,Deze afspraken komen bovenop het eerdere resultaat van 15 januari. We hebben extra afspraken kunnen maken over loon, werkdruk en aanpak van de uitwassen van marktwerking. Met deze loonafspraak is dit een van de betere loonakkoorden van Nederland.'' ,,We zijn opgelucht dat we eindelijk een positief resultaat kunnen melden," zegt ook onderhandelaar Hanane Chikhi van CNV Vakmensen.

De werkgeversvereniging is ,,bijzonder verheugd'' met het resultaat, aldus Fred Kagie. ,,Vanaf dit punt gaan we verder werken aan het herstellen van de verhoudingen."

Het cao-conflict heeft volgens de bonden eens te meer duidelijk gemaakt hoezeer de marktwerking in het openbaar vervoer is doorgeslagen. ,,Dit gaat ten kosten van bedrijven, werknemers en uiteindelijk ook van reizigers. Bij aanbestedingen draait het vooral om geld. Alle lucht en ruimte wordt uit de roosters geperst, tijd voor een normale pauze is er vaak niet meer. De marktwerking heeft gefaald en is echt aan herziening toe." (ANP)