Dieselauto's zijn de afgelopen tijd veel vervuilender geweest. Bij temperaturen boven de 30 graden neemt de werking van systemen die de uitstoot van vervuilende stoffen moet beperken af. Boven de 35 graden werken de systemen nauwelijks meer, zegt het Franse onderzoeksinstituut voor olie en nieuwe energie.
De hogere uitstoot van onder meer koolstofdioxide en stikstofdioxide wordt bij warm weer ook beter opgenomen in de atmosfeer, zegt Gaëtan Monnier. Zijn onderzoeksinstituut leidde de onderzoeken naar uitstootreinigingssystemen bij diesels naar aanleiding van het sjoemeldieselschandaal bij Volkswagen.
,,Bij warmer weer is de hogere uitstoot dus ook een groter probleem.''
Automakers vinden dat de situatie niet zo slecht is als de onderzoekers voorspiegelen. Hoewel sommige reinigingssystemen niet zo goed werken bij warm weer, hebben ze nog altijd effect, stelde een woordvoerder van Renault bijvoorbeeld.
Sinds het sjoemeldieselschandaal bij Volkswagen in 2015 losbarstte, ligt de diesel steeds verder onder vuur. In West-Europa heeft echter nog altijd 45 procent van de nieuw verkochte auto's een dieselmotor. (ANP)
Fotobron: ANP.