Het college heeft antwoord gegeven op de kritische vragen die Zó! Zoetermeer in september van dit jaar stelde over de Wmo-zorg. Het stadsbestuur zegt het met de partij eens te zijn dat de situatie bij de leverancier van de hulpmiddelen, zoals rolstoelen en scootmobielen, totaal onacceptabel is en de problemen bij de Wmo-afdeling moeten voor het eind van het jaar zijn opgelost.

,,We zijn blij dat het college inmiddels in beeld heeft dat het echt helemaal niet goed gaat. Mensen zitten eerst heel lang te wachten tot de Wmo-afdeling in actie komt, en vervolgens begint het wachten bij de leverancier van de hulpmiddelen waar van alles mis is. We krijgen ook enorm veel klachten van mensen die al een hulpmiddel hebben, dat de wachttijden bij reparaties veel te lang zijn.”

,,Er moet echt orde op zaken worden gesteld,” zegt Marijke van der Meer (foto), fractievoorzitter van Zó! Zoetermeer.

Het college erkent in de beantwoording dat de wettelijke afhandeltermijn van de Wmo-meldingen niet wordt gehaald. Mensen die langer dan zes weken hebben gewacht, kunnen nu via de website direct een Wmo-aanvraag doen. Het college geeft aan dat uiterlijk vóór het eind van het jaar de problemen bij de Wmo afdeling van de gemeente zijn opgelost. Daarna krijgt de raad meer informatie en in maart wordt er over gesproken.