Horecagasten hebben ruim de keuze als ze bier zonder alcohol willen drinken. Vrijwel elke brouwerij biedt tegenwoordig namelijk 0.0-producten aan. De smaak daarvan is sterk verbeterd en dat heeft geleid tot een groter marktaandeel en bredere acceptatie. "Platte grappen als: 'ben je zwanger' liggen echt ver achter ons", zegt Meint Waterlander, directeur van branchevereniging Nederlandse Brouwers, in De Telegraaf.
Op dit moment is één op de veertien verkochte biertjes in de Nederlandse kroeg en supermarkt een alcoholvrij exemplaar. "In 2030 moet dat een op de tien zijn", aldus Waterlander, die uitlegt dat in het kader van het Preventieakkoord met het kabinet is afgesproken om de verkoop van alcoholvrij bier te stimuleren.
De afgelopen jaren liet die alcoholvrije biermarkt al een stevige groei zien. Maar in het eerste kwartaal van 2024 was voor het eerst in jaren sprake van een daling (-2,1 procent). "Met dank aan de overheid", aldus Waterlander. De directeur van de branchevereniging doelt op de verbruiksbelasting voor alcoholvrije dranken, die per 1 januari 2024 met bijna 200 procent omhoog ging. "De consument zag daardoor de prijs stijgen, wat tot de verkoopdaling leidde."
Door: ANP