Deze week stond in het teken van de Engelse taal op de Prins Florisschool. Dankzij een unieke samenwerking met ONC Parkdreef kregen de basisschoolleerlingen Engelse les van middelbare scholieren.
Dit project bood niet alleen een interactieve en speelse manier om de taal te leren, maar ook een kans voor de VO-leerlingen om zich op een nieuwe manier te ontwikkelen. Tijdens de Engelse week gaven middelbare scholieren uit alle leerjaren, die zich vrijwillig hadden opgegeven, les aan de kinderen van de basisschool. Met spelletjes, liedjes en andere interactieve activiteiten brachten zij de Engelse taal op een inspirerende manier tot leven.
"Het is geweldig om te zien hoe onze leerlingen deze uitdaging aangaan en hoe enthousiast zowel de basisschool- als de middelbare scholieren meedoen. Dit jaarlijks terugkerende project laat zien hoe waardevol het is om het primair en voortgezet onderwijs met elkaar te verbinden," aldus Kate Lisman, docent Engels op ONC Parkdreef. “Het is een goed voorbeeld van hoe samenwerking binnen het onderwijs kan bijdragen aan de groei en ontwikkeling van leerlingen op alle niveaus.”
De samenwerking tussen PO en VO biedt tal van voordelen: door samen te werken aan projecten zoals deze, wordt de overgang tussen basisschool en middelbare school versterkt en ontstaat er een natuurlijke uitwisseling tussen beide onderwijsniveaus. De middelbare scholieren maken op een laagdrempelige manier kennis met lesgeven, presenteren en kennisoverdracht, wat bijdraagt aan hun persoonlijke en sociale ontwikkeling. Voor veel leerlingen was het een spannende, maar waardevolle ervaring. Ze stapten uit hun comfortzone en ontwikkelden hun communicatieve en didactische vaardigheden. Door de Engelse taal in de praktijk toe te passen, leren zowel de basisschool- als middelbare scholieren op een speelse en effectieve manier.