Column Eric Brunings: Het geven van kansen

4 July 2019, 12:24 uur
Columns
mainImage

Komende week is het feest. Duizenden leerlingen sluiten hun middelbare schooltijd af met het feestelijk halen van het fel begeerde diploma.

Vanaf de dag van de uitslag hangt de vlag met de schooltas al aan de gevel en is de glimlach niet meer weggeweest. De euforie van het slagen is het grootst op die dag, maar keert deze week bij de diploma-uitreikingen weer in volle hevigheid terug. Een feestelijk gebeuren met een vleugje nostalgie. Veelal startend met een gloedvol betoog van de directeur of de rector die vaak vol trots de slagingspercentages vermeldt.

Logisch, want die percentages zijn, met name voor het oordeel van de onderwijsinspectie, vreselijk belangrijk. Wellicht veel te belangrijk. Een school die koketteert met een zeer hoog slagingspercentage van tegen de honderd procent dient zich af te vragen of er niet te veel leerlingen in het voor-eindexamenjaar zijn afgewezen. Kinderen die misschien het voordeel van de twijfel hadden verdiend en dus een kans hadden verdiend om ook het eindexamenjaar te proberen.

Het is spijtig dat inspectiedruk op deze wijze scholen angstig maakt om leerlingen kansen te geven. En volgens mij is het geven van kansen nu juist één van de verworvenheden van goed onderwijs. Felicitaties daarom aan al die duizenden die wel de kans hebben gekregen en die kans hebben gepakt.

Over Eric Brunings

Eric Brunings was van 1998-2017 afdelingsleider onderbouw bij het Alfrink College. Hij begon in 1981 op die middelbare school als leraar geschiedenis en nam er na vorig schooljaar afscheid. Brunings schrijft voor ons columns over onderwijs, zijn passies sport en geschiedenis en andere zaken. Broer Peter keepte in de jaren '80 voor Feyenoord.